Vervolg van deel 1. Een uitspraak van de zwarte Amerikaanse activist Malcolm X (1925-1965) : “The media is te most powerful entity on earth They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that’s power. Because they control the minds of the masses”. Nog meer interessants vanwege de alternatieve media, waarvan Biflatie met veel genoegen, interesse en enthousiasme deel uitmaakt…
Bilderberg Bouwt Bergen
Ooit al gehoord van de Bilderberg-conferenties? Al sinds 1954 komen de machtigste mannen en vrouwen uit de koninklijke, politieke, bedrijfs- en mediawereld van de EU, het VK en West-Europa jaarlijks samen. Wat hier besproken en overeengekomen wordt stùùrt de wereld…in die richting die deze elite welgevallig is wel te verstaan. Al 60 jaar wordt hier in de grote media niet of nauwelijks aandacht aan besteed, en zeker niet in Nederland en België.
Andere groepen die ons leven bepalen
The Council of Foreign Relations, de meest invloedrijke denktank van de VS, opgericht en bestuurd door de familie Rockefeller. Hier wordt mede bepaald wat er in het Midden-Oosten gebeurt. De grote media zwijgen…
The Trilateral Commission. “Het internationale equivalent van The Council on Foreign relations is The Trilateral Commission wederom met de Rockefeller familie als oprichters van de club. Onder andere Nout Wellink was jaren lid van deze club ook ten tijde van zijn rol bij de Nederlandse centrale bank. En ook Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Sociaal Economische Raad, beter bekend als de SER was ook ten tijde van het vervullen van die positie lid van deze club. In 2011 waren er twaalf Nederlanders (7) en Belgen (5) lid van de Trilaterale commissie.
Dus de twee mannen met de belangrijkste posities op economisch gebied zijn ten tijde van hun functie lid van deze in de VS opgezette denktank van de Rockefeller familie op het moment dat in Nederland de crisis in volle hevigheid uitbreekt. Lijkt mij dat daar minstens een paar interessante journalistieke verhalen in zitten, maar ook deze club lijkt als het om media aandacht gaat de perfecte camouflage te hebben”.
Alle tien voorbeelden vindt u hier.
We willen nog afsluiten met de veelzeggende woorden van een grote kritische schrijver, wijlen George Orwell : “Journalism is printing what someone does not want printed. Everything else is public relations”.
De Rijks Voorlichtingsdienst bepaalt wat er gedrukt word. Niet de “media zelf. Kranten zijn nooit zelfstandig geweest. Zoek voor de grap eens op wie de eigenaren zijn van NRC, BNR, FD, Sanoma, Volkskrant enz. Staat op wiki. Wie het “nieuws” goed volgt moet zich vaak afvragen: wat staat er werkelijk in de artikelen, wat word er nu echt gezegd op die tv? Want zaken zijn meestal genuanceerd. Er worden voortdurend zaadjes geplant. bij de massa, de mening voorbereid. Een lawine aan halve waarheden, leugens, verdraaide feiten, het achterhouden van feiten en vooral het bagatalliseren en de arrogantie. Radiozenders als BNR, Nos en andere radio en tv zenders hebben het vooral heel erg graag over zichzelf, hoe goed ze zelf zijn, de besten enz. Het ongelooflijke is dat de massa dit ook nog gelooft.
Werkt Biflatie nu ook al samen met alternatieve nieuwssites als Xandernieuws.punt.nl?
En hebben vooral de VVD en PvdA banden met de hierbovengenoemde geheime organisaties als de Bilderberg, Trilaterale Commissie, en dergelijke?
De MSM omvatten produkten die nu eenmaal moeten worden verkócht. Een lekker flutverhaaltje verkoopt beter dan een zure, kritische waarheidsvinding.
Het is de kunst om de juiste balans te vinden (en te behouden) tussen serieuze berichtgeving en roddel (zegt de hoofdredactie).
Het kan niet de verklaring zijn voor gewild selectieve, soms zelfs duidelijk tendentieuze berichtgeving.
Medialand is te zeer vergeven van signaturen, commerciële belangen, interne en externe codes, onderlinge afspraken, politieke voorkeuren, geschreven en ongeschreven regels (én sancties bij overtreding ervan), om te spreken over een vrije, objectieve en onafhankelijke benadering.
Er zit nauwelijks een rem op de (gewilde en ongewilde) misleiding en de
manipulatie. Wat echter evenzeer van toepassing is op de wildgroei van zich ‘kritisch’, ‘sceptisch’ of ‘realistisch’ noemende alternatieve media.
Het waar of onwaar wordt aan de consument overgelaten die door de bomen het bos niet meer ziet.
Het gevolg kan niet anders zijn dan een toenemende desinteresse en
onverschilligheid van de kant van het publiek voor een inhoudelijke uitdieping, en een nóg inniger band met klassiek, plat amusement.
Ondanks – of juist dóór – de ongekende, bijna grenzenloze onderzoeksmogelijkheden die met name internet tegenwoordig biedt.
Goed verwoord HB.