Nederland is wereldwijd toonaangevend op het maritieme gebied. Vreemd genoeg wordt hier slechts weinig aandacht aan besteed in Nederland zelf. Bescheidenheid is een deugd, toch zijn wij Nederlanders soms wat te bescheiden. Op onze Maritieme industrie mogen we met recht toch best trots zijn. Één van de grootste orders die ooit bij onze maritieme sector zijn gedaan zijn onder andere voor de offshore deepsea drilling bij de maritieme hotspot Brazilië. De bedrijven Huisman uit Schiedam, IHC Merwede en SBM Offshore hebben orders binnengehaald ter waarde van vele miljarden. Hierbij gaat het om het bouwen van pijpen-legsystemen, offshore installaties, toeleveringsvaartuigen, drijvende productie- opslag- en verladingsvaartuigen, de FSPO´s en de gehele benodigde infrastructuur. Ook de bedrijven Damen en Havenbedrijf Rotterdam zijn hier bij betrokken.
Dat kan je aan Nederland overlaten
Bij deepsea drilling zijn de investeringen enorm. Dit soort werk kan het beste alleen aan de specialisten overgelaten worden. De deepwater horizon is een goed voorbeeld van hoe makkelijk het fout kan gaan. Door oneerlijke regelgeving mochten de Nederlandse bedrijven hier niet bij betrokken zijn en hielden de Amerikanen en Engelsen (BP) alles in eigen handen (protectionisme). Dit ging vervolgens goed mis!
Nog meer orders in het verschiet
Vanuit hotspot Brazilië komen er steeds meer orders maar ook uit het booming Sjanghai, Singapore en St. Petersburg. Al is er van het laatste te hopen dat de betrekkingen tussen Nederland en Rusland in het Ruslandjaar niet nog verder verslechteren.
Waar de Nederlanders nog meer goed in zijn
Behalve in het bouwen van de meest gecompliceerde productieplatforms en vaartuigen die op onze planeet te vinden zijn is Nederland tevens toonaangevend in de volgende vlakken van de maritieme industrie.
1. Berging
Smit Salvage is wereldwijd nummer 1 als het gaat om ingewikkelde bergingsopdrachten. Denk hierbij aan het bergen van de gezonken Russische onderzeer Kursk.
2. Bagger
Ook hier staat Nederland op nummer 1. Denk aan bedrijven als van Oort (Grootste baggerbedrijf ter wereld) en Boskalis. De luchthaven van Hong Kong, Palm- en World Island te Dubai zijn met dank aan de Nederlandse baggerindustrie aangelegt. De tweede plaats is overigens voor het Vlaamse deel van Belgie met het zeer succesvolle baggerbedrijf Jan de Nul.
3. Speciaal Transport
Al deze zware productie platforms etc. moeten naar de bestemming gebracht worden. Ook dit is zeer gespecialiseerd werk waarbij van alles fout kan gaan. Nederlandse rederijen die gespecialiseerd zijn op dit soort moeilijk en zwaar transport zijn: Dockwise, Jumbo en Big Lift Shipping. Hierbij ziet u een video clip over de Dockwise Type 0. Dit schip is nu in de vaart onder de naam Dockwise Vanguard. Ze zal straks het onlangs geborgen passagiersschip de ms Costa Concordia naar de scheepswerf transporteren.
4. Offshore
Nederland heeft wereldwijd een sleutelrol met betrekking tot het winnen van fossiele brandstoffen op zee. Denk hierbij aan alles wat benodigd is. Het bouwen van de installaties, de infrastructuur, de schepen, de knowhow, … alles. De grootste drijvende kraan op onze planeet is van het Nederlandse bedrijf Heerema, de Heerema Thialf.
Nog meer Nederlandse miljarden specialisatie
De grootste en meest gespecialiseerde pijpenlegger ter wereld is de Solitaire van het bedrijf All Seas. Dit bedrijf is in handen van oprichter Edward Heerema, zoon van Pieter Schelte Heerema. Dit bedrijf is een drijvende fabriek met 500 man aan boord die pijpen op de zeebodem kan leggen tot op zeer grote dieptes (3000 meter plus). Het schip blijft op de exacte positie zonder ankers of hulp van andere schepen. Hiervoor gebruikt ze haar schroeven. Deze methode wordt Dynamic Positioning (DP) genoemd.
Het bouwen van dit schip alleen al koste 1 Miljard! Euro (zie de video clip). De Solitaire heeft onder andere meegewerkt aan het leggen van de Nord Stream pijpleiding in de Oostzee. Hierdoor wordt het gas van Rusland naar Duitsland getransporteerd. Deze pijpleiding heeft een grote geo-politische invloed op de betrekkingen tussen deze twee landen. Duitsland heeft zich van een directe import van gas verzekerd zolang de betrekkingen met Rusland goed blijven. Zonder de lastige tussenliggende landen als dat voorheen het geval was met het transport over land.
Lees het volledige artikel op Goud-Portal.
Met dank voor dit mooie artikel. De eerste 10 jaar van mijn werkloopbaan was in de scheepvaart.
Ik ben in 1986-87 bij de bouw, proefvaart en eerste opdrachten van de eerste Allseas pijpenlegger “Lorelay” betrokken geweest.
http://www.marine-marchande.net/Collection%20Le%20Mens/LeMens15/Allseas-Lorelay.jpg
(een beetje roestbak is-ie nu wel)