De inkomens- en vermogensongelijkheid tussen Nederlanders is een beetje afgenomen. Dat zeggen de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) anno mei 2019. ‘In de grote steden is de inkomens- en vermogensongelijkheid groter dan de ongelijkheid landelijk.’ Aldus het rapport Ongelijkheid In Inkomen En Vermogen dat uitkomt op 8 mei 2019. De berekeningen en conclusies zijn over 2017 gemaakt.
Inkomen
Het CBS maakt gebruik van de zogenaamde ‘genormaliseerde Gini-coëfficiënt. Deze maatstaf is gepubliceerd ruim een eeuw nadat Corrado Gini in 1912 zijn inmiddels alom gebruikte Gini-coëfficiënt introduceerde.’ Verder dienden ook de zogenaamde Lorenz-curve en de parade van Pen voor het onderzoek. Door de aantrekkende economie van 2014 tot 2017 krimpte de ongelijkheid tussen de hoogste en de laagste inkomens een ietsje. Zeker ook door de herverdeling vanwege de Nederlandse overheid om de kloof te verminderen. Dat deed en doet zij met premies en belastingen, en de verstrekking van uitkeringen en toelagen.
Vermogen
‘AOW-uitkeringen en aanvullende pensioenen zorgden samen voor de grootste afname in de ongelijkheid in het primair inkomen: met respectievelijk 17 procent en 12 procent.’ U kunt het volledige rapport (pdf) hier downloaden. Wat het vermogen betreft bezit de rijkste 10 procent van Nederland 64 procent van het kapitaal. Dat in totaal 1260 miljard euro bedraagt. De overige 90 procent moet het stellen met 36 procent daarvan dus. De armste tien procent is er het ergst aan toe met een negatief vermogen. Schulden dus, ter waarde van 51 miljard euro. Hier is nog veel werk aan de winkel dus. Voor de overheid, jawel, maar zeker ook voor de gezinnen en burgers in kwestie. Met geld omgaan is een vak apart en zou er best één op school worden, van jongsaf aan. Hoe denkt u daarover, beste lezer…?
Omgaan met geld wordt onderwezen en als je het geloofd is dat ook nog het beste onderwijs van de wereld.
Maar het gaat voor 98% over het digitale geld en ligt de nadruk op de pinpas in alle door onze overheid opgelegde onderwijs methoden.
De voordelen van het cash geld komen in dit systeem echt niet aan bod!
En die lesjes volgende kinderen, die zal het een zorg zijn.
Is hun bankrekening leeg dan stort pappa en/of mamma gewoon weer bij, omdat ze vooral door moeten kunnen gaan om op de onderwezen wijze van “hun” geld uitgeven in de praktijk brengen.
De grootste fout, centraal stellen van kind, leidt tot dit resultaat!
Het is bedroevend hoeveel mensen niet met geld kunnen omgaan. Wat dat betreft zou dit vanaf de lagere school wel onderwezen mogen worden.
Persoonlijk begrijp ik niet dat mensen zó makkelijk in de schulden terecht komen. Ik kan me hier maar heel moeilijk in verplaatsen.
Verder vind ik 3 jaar schuldsanering wel wat tekort. Dit nodigt nog te makkelijk uit om bewust schulden te maken en er hierdoor mogelijk aan te verdienen.
Het klopt dat mensen niet met geld om kunnen gaan, ze moeten eens voedsel schaarste eens meemaken als in wo2, of in de ontwikkeling slanden?
Toch is de gaping tussen arm en rijk groter geworden?
Neen, volgens mij wat ze U willen doen geloven is de gaping juist minder geworden!!!