Bijna 6 jaar geleden daalde de prijs van een vat ruwe olie naar de $30,-per vat. Door de val van Lehman crashte de olieprijs zo’n 80%. Ook de aandelen daalden toentertijd fors. Afgelopen maanden is de olieprijs zo’n 40% gedaald. De aandelenmarkten zijn echter, in vergelijking met 2008, niet zo hard naar beneden gegleden. We hebben wat nieuws over de olieprijs erbij gezocht.
Oil prices have tumbled to levels not seen since the depths of the global recession in 2009. http://t.co/evY5kRaZhi pic.twitter.com/hbp6Jd2Ods
— Pedro da Costa (@pdacosta) 10 december 2014
— Biflatie.nl (@Biflatie) 10 december 2014
Falling price puts oil projects in Canada, US, Brazil, Mexico at risk: http://t.co/FO7gLrydSd Chart: Energy Aspects pic.twitter.com/mlnvY9cNeU
— Financial Times (@FT) 11 december 2014
Check die olieprijs. Dat zegt wel wat. Deflatie komt sprintend aanstormen met beurzen in een Mega Bubble. 1x raden… http://t.co/FH6PNHsle1
— Koen Hoefgeest ® (@Hoefgeest) 10 december 2014
RT @FRANCE24: Oil prices plunge again; WTI nears $60 a barrel http://t.co/8cxz6DRJZ7 pic.twitter.com/trnNNUExIC
— Biflatie.nl (@Biflatie) 10 december 2014
The Economist explains: Why the oil price is falling http://t.co/nE25xfY1Xe via @TheEconomist
— Laurie Reynolds (@glorifing) 11 december 2014
RT @Entregreeneur: Economic Consequences of Global Oil Deflation http://t.co/aR1DZXCxJi #olie #deflatie
— Biflatie.nl (@Biflatie) 10 december 2014
Werk i/d offshore.
paniek voetbal begint al, oil companies gaan day-raters weer vragen minimaal 30 procent in te leveren.
Projecten krijgen uitstel zoveel mogelijk en uiteraard over een jaar weer grote reorganisaties, de gelegenheid om te stroomlijnen / bezuinigen.
2008/09 hetzelfde gezien, gelukkig heb ik ervan geleerd mbt mijn eigen financiële huishouding maar deze trend zet door wordt een kleine olie crash en daarna gaat het weer omhoog omdat OPEC / Saudi de kraan weer wat dichter draait dus wachten op drama, bloed op de straat, dalende koers & dan aandelen van solide olie bedrijven kopen!
al aangeven in eerder post, als je naar de olieprijs over de 10/20 jaar termijn kijkt, dan is de olieprijs de afgelopen jaren buitensporig omhoog gegaan, zeker als je je beseft dat 10/15 jaar geleden de economie op een hoogtepunt bubbel zat, kijk eens naar de olieprijs van het jaar 2000 en reken dan de overheidsinflatie van 3 a 4 % door, dan komen we echt niet uit op prijzen van 100 dollar of meer, verder is de vraag afgenomen (economie ingezakt) en het aanbod dankzij fracking en een heleboel Russische olie toegenomen, dus een olieprijs van laat maar zeggen 70 a 80 dollar is een heel normale prijs. zelfs al je de geldverruiming erbij zou nemen dan zou 90 a 100 dollar het maximum zijn.
“dus een olieprijs van laat maar zeggen 70 a 80 dollar is een heel normale prijs. zelfs al je de geldverruiming erbij zou nemen dan zou 90 a 100 dollar het maximum zijn. ”
En daar dan de helft van zoals ik al eerder aangaf.
Jazeker,olie prijs wordt compleet in elkaar getrapt.
Olieprijs nu onder de $ 60 .
Eindelijk kunnen we onze tank weer volgooien voor € 25,00.
Misschien zegt dit uiterst rare bericht iets….
http://www.zerohedge.com/news/2014-12-10/why-us-treasury-quietly-ordering-surival-kits-us-bankers
“WHY?
Because someone is making money selling it … goddammit … when are you people going to learn how this World works???”
Das een reactie gekopieerd van zero-hedge , papagajo.
Heb je de premiestijging gezien van de verzekering tegen een faillisement van Venezuela, 5 year CDS, credit default swap?http://www.selftrade.co.uk/quote-cds-5a-venezuela—3xVENZ
Swap swap, madman.
Olie naar $50,- as we speak… en Venezuela speelt quitte op 110,-
zeg van reli-X wa je wilt maar hij heeft t wel door….
http://xandernieuws.punt.nl/content/2014/12/Crisis-nabij-Federale-bankmedewerkers-in-VS-krijgen-survivalkits-van-overheid
En ook de reactie van een lezer in dit stukje is heel waar denk ik…
http://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=8699:het-laatste-normale-jaar&catid=20:het-complot&Itemid=33
mayday..mayday…
stukje muziek voor op de titanic….
https://www.youtube.com/watch?v=XsU015JWNJs
En nog beter, de live versie….met inleidende tekst van bruce…
https://www.youtube.com/watch?v=n-mq0uJ7rlM
Daarom hahahaa
BREAKING:
CPB: ‘Economie trekt in 2015 iets aan’
‘Kamer noemt groeiraming ‘hoopgevend’ maar blijft voorzichtig’
http://www.nu.nl/dagvan/nu/cpb-economie-trekt-in-2015-iets-aan/
PS
Ontopic:
Laurie Reynolds is een lekker ding!
Minister Kamp, bedoelde je wellicht ?
(ik zie geen Laurie of zo)
Ik ga jou helpen blind paard dagge d’r bent…
https://twitter.com/glorifing
zucht…
NB Heb ik die hele javascript zooi uitstaan… zou t daardoor komen dan??? :-/
Venezuela zit op $110,- olie om break even te draaien. En gaat dus failliet. De industrie die nog een beetje draait in de VS, fracking, gaat naar de haaien. Noorwegen zelfs krijgt problemen.
En de honderden miljarden Europees pesioen/verzekeraars/banken euro’s die in olie zijn geinvesteerd…. mogen straks afgeboekt worden.
De poen die nodig is om te investeren in alternatieve vormen voor olie verdampt ook.
Dat wordt weer een vette wereldwijd gecoordineerde CB QE —>> helicopter droppings and complete & utter loss of trust
Perfect storm is shaping up biflaten.
Heheh..
BTW, de FED zoekt naar assets om te monetariseren. Want je ken niet 100% van je staatsschuld monetariseren zonder zekere consequenties zoals in Japan. Dus heeft men het Huis Saoud verzocht om de kraan open te laten opdat men straks de ‘assets’ van de US shale industry kan monetariseren —>> e.e.a. om het deflatoire beest te temmen.
You ain’t seen nottin’ yet…
Wordt tijd, houts !
( de UHD van m’n blikjes bruine bonen verlopen over zes maanden hihi)
Je blauwe bonen blijven nog wel ff goed toch? Enneh, tegen de tijd dat je die bruine bonen moet vreten stinkt iedereen. En val je sowieso niet op.
Fabrikanten zijn gerechtigd een verzonnen datum op blikken te zetten.
Ik heb van de week ragoutbroodjes gemaakt van ragout die op t blik al 8 maanden over de datum was..meegenomen uit nl..
En ik doe het nog… en ze waren lekker ook nog.
Laat mij raden… Walmart techniek?
Prijzen verlagen, zelfs geld bijleggen.
Als hele middenstand failliet is prijzen dramatiosch verhogen.
Oftewel, economische oorlogsvoering tegen landen als Rusland, Iran, Venezuela…
Die yankees doen het toch maar…
En dan nog de blootstelling van de banken aan de derivaten die zij hebben verkocht aan de olieproducenten die de winsten die zij de afgelopen jaren hebben behaald, op deze manier hebben gecontinueerd/vastgezet. Er was geen analiticus die deze koersval in deze tijdspanne voorzien heeft…….
Vermoed dat Jellen de kruipolie voor de drukpersen te kort komt.
Kicking the can along the road, untill there isn’t a road anymore……..
Harold
Nou-nou ; de Sinezen kènnen ‘r OOK wat van, zeg !
http://xandernieuws.punt.nl/content/2014/12/Chinese-energiecentrale-stookt-bankbiljetten-om-kolen-uit-te-sparen
“Yellow Smoke” heheh …
Venezuela in dire straits :
http://www.theinternationalforecaster.com/International_Forecaster_Weekly/Venezuela_Feels_the_Sting_of_Oil_Plunge
Néé-Hééé, Madman ; heeft hélemaal NIETS met die (super-)band/M.Knopfler te maken-gn-GNNN !!!
Gnnn..gnnnn, ik hou ook van jouw hoor , broeder.
noodgedwongen niet gedestilleerd is best goed voor je…
Staks wor je nog een softie van de blauwe knoop 🙂
liedje op de biflatiejukebox voor jou:
https://www.youtube.com/watch?v=s2SQwRY2-s0
kost wel 5 kronen maar ik heb het voor je over, king of the swimmingpool 🙂 🙂
Sorry, maar DIT blijft m’n favoriet van Bruuzke Steensprong :
https://www.youtube.com/watch?v=oYLr9FtYtME
Lekker rustig …
As I am ..
😉
And do as I just did …
Put it on 10 speakers on 200 sft …
Zelfs m’n twee kooikertjes hieven hun koppies zojuist op ..
En die zijn wat gewend, geloof mij nou maar hihi …
In het geval u geen 9 mallemetert paraat heeft en NIET in een rolstoel zit :
https://www.youtube.com/watch?v=CJSqyI-8z3g#t=1682
hihi
Nou ben ik een maand of twee geleden derde geworden met kleiduifkes sgieten (regionaal wedstrijdje), maar dit Zwarte Zwaantjes krijg ik niet uit de lucht gesgoten-gn-gnnn :
http://www.silverdoctors.com/near-perfect-indicator-that-precedes-almost-every-stock-market-correction-is-flashing-a-warning-signal/#more-49097
Also interesting ; het ZilverenZwaantje :
http://www.silverdoctors.com/mike-maloney-the-coming-wealth-transfer/#more-49128
kleiduifjes schieten mijn lieve vrind… ik heb wel wat wapens in huis maar de ergste zijn mijn 2 handjes, gecombineerd met het zwaartepunt van mijn lichaam. Karate, jiu jitsu, judo al die poep en als dat in je hoofdje hebt laten broejen ben je altijd klaar.
1 uitsteek van 2 vingers voorafgaand door een mooi verhaal doet genoeg schade om tijd te hebben voor de volgende stap.
Mad Max times are coming..
Goedzo hahaha,
Ik ben ook aan het trainen, nog zwaarder dan ooit.
Zelfs op mijn leeftijd van de grootste sportschool van een plaats als Utrecht ben ik een van de sterksten inmiddels.
Ook volg ik lessen Braziliaanse Jiu-Jitsu en ga nog aan de personal defense, soort Russische systema, Sambo:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Sambo_%28martial_art%29
Ik ga les krijgen van een louche figuur met rare sik…
Daarnaast sport ik met een soldaat van de elite troepen. Ik bedoel ook echt goed betaalde elite, zo zelfs dat ie VIP’s beveiligd.
Keertje wat schietlessen krijgen en natuurlijk wat aanschaffen…
Jongeluy
Hier, kan je nog wat ideetjes opdoen , hahaha, kjeer een techniekjes in die film..
http://watch32.com/movies-online/ong-bak-636
Het komt met horten en stoten binnen.
Youtube is eenmaal ingesteld op 144p nog te doen maar dit niet…
het blijft een hele vreemde zaak dat voor het jaar 2007 alle grondstofprijzen zeker 50% lager stonden dan nu en er destijds wel voor die vele lagere prijzen geproduceerd kon worden, kennelijk is een bepaald onderdeeltje van de totale kostprijs enorm omhoog gegaan, wat zou dat zijn? de salarissen als kostenfactor?
het is niet alleen de olieprijs die weer tot normale proporties terugzakt, het zijn alle grondstoffen die momenteel weer in prijs zakken, dus indien grondstoffen nodig zijn voor de productie van olie, dan zakken die kosten mee. het huil verhaal dat wordt opgehangen over de dalende grondstofprijzen klopt niet. kijk naar het verloop van prijzen over de afgelopen 25 jaar en je zal zien dat grondstoffenprijzen een vergelijkbare huizenprijs bubbel verloop hebben. Het is normaal dat de terugkeren naar realistische waarden.
Over olie gesproken: Zerohedge heeft weer eens een berichtje geplaatst van Marin Katusa, die door hen verbasterd is tot Karin Matusa, wat gelijk aangeeft hoe serieus zij zijn met hun berichtgeving.
http://www.zerohedge.com/news/2014-12-11/why-russia%E2%80%99s-unfazed-falling-oil-prices
Goej stukske:
http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=8708:de-werkelijke-slachtoffers-van-de-dalende-olieprijs&catid=37:wereld&Itemid=50
Hier een hoopgevend bericht. Zet de kerstkalkoen alvast maar op…
http://xandernieuws.punt.nl/content/2014/12/Scherpe-koersval-olie-goud-grondstoffen-voorbode-van-beurscrash
Ja da las ik ook al , Piet. Het ziet er maar raar uit allemaal op t ogenblik.
En de alleszeggende stilte in kranten en op tv is ook veelbetekenend.
De massa snurkt verder, de “gezelligste” maand van het jaar insukkelend…
we gaan t allemaal zien en meemaken.
namelijk drie doeleinden
1 de Russen en Co pijn doen
2 Taperen is begonnen dus minder geld creeren
3 chaos creeren bij de olie producerende landen Gulf gebied bijvoorbeeld
Because someone is making money selling it …ha ha
Zo wordt beleggen wel heel makkelijk, long als de commodities hoog staan en short als ze dalen….
De praktijk is altijd anders want anders waren we allemaal Warren Buffets en dat kan niet want iemand moet het verlies nemen.
Neemt niet weg dat we in rare tijden leven. En er een hoop te gebeuren staat…. maar hoe en wanneer is iets wat Warren ook niet weet.
Harold
En even voor de duidelijkheid, ik bedoel dit als beeldspraak. Vul zelf het onderwep maar in wat je aan het hart ligt.
het olieverhaal klopt niet, ik ben op internet diverse berichten tegengekomen dat Irak 100 dollar per vat nodig heeft om kostendekkend te zijn, idem voor Venezuela, dergelijke verhalen kloppen niet, dat olie boren op de oceaan op 10 kilometer diepte duur is geloof ik wel, maar in Irak is qua methode niet veel veranderd sinds begin jaren negentig en toen konden ze prima olie produceren voor minder dan 60 dollar per vat, waarom is de olieprijs van meer dan 100 dollar nodig voor de productiekosten? Het wordt langzaamaan inderdaad moeilijker om olie te winnen, maar als je naar het prijsverloop van de olieprijs kijkt dan zie je dat die pas na 2007 enorm is gestegen, moet ik nu geloven dat tot en met 2007 er makkelijk winbare olie bestond en toen opeens vanuit het niets enkel en alleen nog maar moeilijk winbare olie te vinden is, kom nu toch gauw, zo snel gaat het peak oil verhaal ook niet, de prijs zou geleidelijk aan duurder moeten worden, niet plotsklaps.