De omzet in de Nederlandse supermarkten is in de maand juli ten opzichte van een jaar geleden met 1% gestegen. Dit heeft marktonderzoeksbureau GfK bekend gemaakt. De omzet steeg van 2,37 miljard euro naar 2,39 miljard euro . De omzetstijging is vooral te danken aan de stijging van het aantal speciale aanbiedingen en andere promoties, aldus GfK.
Het aantal afgerekende kassabonnen steeg met 1,3%, maar de gemiddelde omzet per bon daaldebvan €21,38 naar €21,32. In de eerste zeven maanden van 2010 steeg de supermarktomzet met 0,3% van 17,95 miljard euro naar 18,01 miljard euro, bij een gelijkblijvend aantal supermarktbezoeken.
GfK constateert dat door de extra kortingen in de promotieacties het rendement van de supermarkten onder druk staat. Het door GfK gemeten consumentenvertrouwen is in de maand augustus met -6 nog steeds negatief, maar ten opzichte van dezelfde maand in 2009 van -25 fors gestegen. Dat heeft volgen GfK mede te maken met de prestaties van het Nederlands Elftal op het WK-voetbal. Het vertrouwen is nog steeds groter bij klanten van servicesupermarkten als AH, Spar en Plus dan bij discounters als Aldi en Lidl.