De omzet van de Nederlandse supermarkten is in juli met 3,8% gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Dit blijkt woensdag uit de jongste supermarktkengetallen van onderzoeksbureau GfK. De omzetgroei komt volgens GfK voor een groot gedeelte door het toegenomen winkelbezoek van de consument. De omzet kwam afgelopen juli uit op 2,92 miljard euro, vergeleken met 2,84 miljard euro een jaar geleden.
Door de lage inflatie en de toegenomen promotiedruk lag de omzet per kassabon echter lager dan vorig jaar. De gemiddelde waarde per afgerekende kassabon nam op jaarbasis met 0,6% af tot €21,34, van €21,47 een jaar eerder.
In de eerste zeven maanden van 2009 is de omzet van de Nederlandse supermarkten met 4,2% gestegen tot 18,5 miljard euro, van 17,8 miljard euro een jaar geleden. Sinds maart worden er volgens GfK ruim 4% meer supermarktbezoeken afgelegd door de consument, mede door de toegenomen promotiedruk. De consument heeft volgens het onderzoeksbureau meer belangstelling voor de aanbiedingen en bezoekt meer verschillende formules.
In de eerste helft van 2009 is volgens GfK de promotie-omzet met 25,6% gestegen, oftewel 400 miljoen euro extra promotie-omzet zorgt voor ruim 2,5% extra groei voor de supermarkten.
Bron: DowJones