Reclame, publiciteit, advertenties. Vanuit het standpunt van de (potentiële) consument kan het weleens teveel zijn. In je postbus, die aan je voordeur of de digitale. Online natuurlijk overal, vandaar dat er adblockers zijn uitgevonden. Op televisie. Op straat, langs de wegen. Overal. Het lijkt wel alsof de wereld niet kan draaien zonder publiciteit. Wat inderdaad zo is! De economische wereld toch al zeker.

Noodzakelijk kwaad

Op een Amerikaanse tv zender liep ooit (en misschien nog altijd) een knappe spot. Een stem sprak (in vertaling): Stel je even voor hoe de wereld er uit zou zien zonder reclame. Vervolgens zag je allerlei dagelijkse verbruiksartikelen voor in de keuken. Melk, boter, brood, dranken, conserven en zo meer. Herkenbaar slechts vaag aan de vorm want wat was het geval? Ze zagen ze alle wit uit, want de etiketten (= publiciteit) waren verwijderd. Het was allemaal plots eenheidsworst geworden, om in voedingstermen te spreken. Dat geeft inderdaad wel even te denken.

Over producenten en andere verkopers

Bekijken we publiciteit eens van de andere kant. Vanuit het standpunt van de producenten en alle andersoortige verkopers. Hoe moet je je kenbaar maken? Op welke manier kan je je onderscheiden van de concurrentie? Hoe de wereld te laten zien dat je bestààt? Daar komt bij dat je weet dat herhaling werkt. De consument kiest meestal voor een naam of merk dat hij of zij kent. Ergens opgepikt heeft. Gezien of gehoord. Heel vaak ook onbewust. Niemand weet dat beter dan de bazen van The Coca Cola Company. Zij hebben ons zo ver gekregen dat wanneer je een frisdrank wilt kopen of bestellen ergens, je éérst aan Coca Cola denkt. Er bestaan tal van merken cola, maar de meeste consumenten kiezen voor dit ene. Of voor aartsrivaal Pepsi. Die doet namelijk zowat hetzelfde om in uw hoofd te kruipen. We zeiden het al: herhaling werkt.

‘Sharing happiness’

Moest Coca Cola (CC) er baat bij hebben, ze zouden nog adverteren op de Zuidpool. Of in de Afrikaanse woestijn! Die houding van ‘laat de wereld ons kennen’ zat er al van bij de oprichting in. Uitgevonden door een apotheker in 1886 maar overgekocht in 1894 door ene Asa G. Candler. Van toen af is het bedrijf nooit meer gestopt met publiciteit. In 2019 worden er geschat 1,7 miljard CC producten verkocht. Per dag! Het is een van de sterkste productnamen ter wereld geworden. Natuurlijk dankzij het product zelf, maar zeker ook omwille van de publiciteit. Maar dan zijn we al over meer dan louter reclame maken bezig, namelijk met marketing. Over ‘hoe zet ik een product of dienst in de markt.’ The Coca Cola Company verkoopt trouwens geen frisdrank, maar ‘shares happiness.’ Deelt met u geluk… Blijft natuurlijk een chemische goedje die cola en niet goed voor de gezondheid.

Imago

Wat zou Apple, een andere merknaam die miljarden omzet, zijn zonder te adverteren? Zozeer zelfs dat bij een merk zoals dit, een imago hoort. Dat imago overstijgt als het goed is zelfs het product. Je verkoopt in feite geen item, voorwerp of dienst, maar een imago. Een levensstijl. Producten worden soms ook ‘menselijk’ gemaakt; alles om maar vertrouwd over te komen. Denk eens aan Mijnheer Jamin. Die kent u toch? Inderdaad, Iedereen wéét dat het over snoepjes gaat. Hoe zou dàt nu komen…? Net zoals je nooit meer hoeft schoon te maken. Die vaak ondankbare taak heeft Mr. Proper van je overgenomen. Fijn toch? Tja, het zit in ons hoofd en het gaat er nooit meer uit…

Verras!

Reclame hoeft niet saai te zijn, of dom, of onnozel of belachelijk. Helaas is dat wel vaak het geval. Er bestaan tv programma’s die over reclamefilmpjes gaan. Zo interessant, verrassend, leuk, grappig, mooi, inspirerend of ontroerend kan die zijn. Zozeer zelfs dat er jaarlijks een Nacht van de Reclame wordt ingericht. Op alle vijf de continenten. Jawel, naar de bioscoop bijvoorbeeld gaan om reclame te zien! Is dat niet gek an sich? Natuurlijk alleen voor de crème de la crème, de allerbeste filmpjes ter wereld in dit geval. Boodschap aan alle producenten en verkopers: verras ons! Wees voor alles origineel…

De business

Adverteren, publiciteit maken op een professionele manier, is in de loop der tijden big business geworden. Een miljardenbusiness op zich. Van bedenkers en ontwerpers. Van schrijvers en fotografen. Honderd of meer soorten beroepen, (toe)leveranciers en andersoortige werknemers. Namen, merken, logo’s. Iemand bedenkt ze. Je kunt bijvoorbeeld eens op een economische website adverteren! De allerbeste, de meest beklijvende, komen uit deze professionele wereld. Hoewel? Toch niet altijd. Toen de Brit Richard Branson een naam moest bedenken voor wat later een wereldbedrijf zou worden, zat hij met een vriend in een restaurant. Hij had dringend een naam, een logo ook nodig. Die vriend stelde voor een professionele firma in te huren. Maar Branson dacht even na, nam een servetje en krabbelde met een balpen ‘Virgin‘ neer. Zo even voor de vuist weg, zwierig neergezet. Dat is twintigduizend pond uitgespaard, sprak hij. En gelijk had hij!

Wat je zelf doet…

…doe je beter? Meestal, vaak, of soms, zelden. In ieder geval is uitgespaard geld ook verdiend geld, in zeker opzicht. Want door professionelen gemaakte publiciteit is duur, soms peperduur. Je moet altijd nog afwachten welk effect die reclame gaat hebben. Wanneer elke euro gespendeerd zich dubbel en dik terugbetaalt, is er geen probleem. Dan mag het wat kosten! Maar zekerheid? Er bestaan in het leven maar twee zekerheden, luidt een Amerikaans gezegde, in vertaling. Death and taxes. Dat we allemaal sterfelijk zijn en belastingen moeten betalen. Voor een startende firma of bedrijfje kan het interessant zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken. Zelf een logo te bedenken, een slogan, een bedrijfsnaam. Dan is die uitgave alvast gespaard.

Promotie

U heeft heel wat nodig om bekend te worden, als ondernemer. Met uw dienst of product. Veel meer dan een niet-ondernemer, een particulier. Die kan occasioneel wel eens wat nodig hebben, denk maar aan flyers voor een feest. Originele wenskaarten voor een blijde gebeurtenis. Of misschien spandoeken om te gaan demonstreren? (Dit laatste moet wel in zijn want je ziet niet anders meer de laatste tijd?) Om het even bij drukwerk te houden, nog altijd de goedkoopste manier om publiciteit te maken en tegelijk een van de meest effectieve. Gedrukt op papier dan zowel als bedrukte zaken zoals aanstekers en balpennen. Die heeft iedereen altijd nodig (behalve de niet-rokers natuurlijk.) En tegelijk zijn het zaken die je altijd vergeet, ergens achtergelaten, maar zoals je zult zien: dan net dringend nodig. Spotgoedkope maar toch onmisbare items die vaak vervangen moeten en gelukkig ook kunnen worden.

Wees creatief

Nicolette Elenbaas noemt ’19 manieren om je naamsbekendheid te vergroten’ in haar praktijk handboek ‘Zelfstandig ondernemer’, dat in 2012 verscheen. Daaronder zijn véél mogelijkheden om voor weinig geld effectieve promotie te voeren. Heel wat kan je zelf doen, als je over wat fantasie beschikt en een goede pen hebt. De tips handelen over het nuttig gebruik van sociale media tot professionele bedrijfskleding. Van folders tot workshops en van free publicity tot weggevertjes. Daarover schrijft ze: ‘Het kost wel wat, maar als je veel klanten nodig hebt, vormen weggevertjes een goed middel. Een gebruiksvoorwerp dat je doelgroep aanspreekt, is voor langere tijd in iemands zicht en maakt dat een naam sneller wordt herinnerd. Kies een gebruiksvoorwerp dat je doelgroep aanspreekt: een ruitenkrabber voor autorijders, een notitieboekje voor mensen die graag hun ideeën opschrijven of, altijd goed, een pen.’

Een consument spreekt

Wanneer we uit eigen ervaring mogen spreken zijn er drie voorwerpen of items die in ons huishouden veel en vaak dienst doen. In de keuken bijvoorbeeld maar ook aanwezig zijn in ons kantoor. Het zijn: een kalender. Een goeie oude kalender, een klassieker in de publiciteit. Je kijkt er alle dagen van het jaar op, en bewust of onbewust, steeds weer zie je de naam van het bedrijf die hem aan je schonk. Een notitieblok. De naam van de slager waarvan we het cadeau kregen, komt ons wel elke dag onder ogen. En visitekaartjes natuurlijk. Een ganse reeks wel ondertussen, netjes verzameld in een houder. Hebben we iemand of iets bijzonder nodig, is dit de eerste plaats waar we zoeken. Want met die persoon of dat bedrijf hadden we al eens conctact. Vandaar dat we dit ontvingen en bijhouden. En het komt inderdaad van pas.

Hobbyclub

Onlangs nog wilde mijn echtgenote iets origineels en blijvend voor de hobbyclub die ze bestiert, om cadeau te doen aan de dames, leden van de club. Ze koos een handige boodschappentas. Die heb je altijd nodig en zelf houden we niet zo van plastic tassen. Slecht voor het milieu, weet u wel?

Nu hadden we professioneel al eens contact gehad met een bedrijf dat drukwerk aanlevert. Onder andere dit soort zaken verkoopt. Stevige, mooie draagtassen, en helemaal niet duur. Mijn echtgenote is erg creatief en maakte een knap logo om op zo’n tas te laten drukken. Eigenlijk was het meer een pakkende slagzin, op rijm en met de naam van de club. We zochten in onze visitekaatjeshouder en jawel, het bedrijf heet dan nog toepasselijk Drukland. Ze kreeg de 50 tassen gratis geleverd en nadien vernam ik dat ze succes hadden bij de leden. De dames blij, mijn echtgenote blij en ik dan ook natuurlijk hé. Hoe zou u zelf zijn…?

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: