Ik dacht: ik post het effe. Grapje. Maar het is niet echt een grap. Of anders een bijzonder wrange. Wordt straks de deur opengezet naar: meebetalen voor politie? Voor de brandweer? De straatverlichting misschien? Het dienstvoertuig van de burgemeester? Dachten wij nou even dat we dit allemaal al déden, betalen en fors ook voor postbezorging? Is dat niet de bedoeling van belastingen betalen? Of gaan ze nou alle openbare voorzieningen, nutsbestedingen er één voor één uithalen. Er apart voor doen afdragen? Heremejee, zoals Aart Staartjes al zong indertijd… 

Kroniek van een aangekondigde mislukking

De Postwet stamt uit 2009 en moet herzien worden. Doordat de marktomstandigheden zijn veranderd door een afname van de fysieke post. Aldus PostNL. Deze wil nu samensmelten met Sandd, maar dat zal nog niet volstaan, naar verluid. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) beoordeelt de overname nog want er is een bod uitgebracht. Sandd is/was een rivaal die werd opgericht in 1999. Net op het hoogtepunt van de internethype zeg maar. Het bedrijf telt 19000 werknemers. Het richtte zich voornamelijk op de zakelijke markt. Indien de overname goedgekeurd wordt, zal PostNL opnieuw een monopolie bezitten voor het land.

Klagen, klagen, klagen

Een hoger postzegelprijs ziet PostNL niet zitten. Die verdubbelde trouwens reeds in de afgelopen jaren. “Digitalisering is een feit. De impact is vele malen groter dan de verhogingen van de postzegelprijs.” Ja maar zagen ze dat dan niet aankomen? Hebben niet alle brick and mortar bedrijven zich moeten of kunnen aanpassen aan het internettijdperk? Meer toeleggen op pakjes bezorgen dan misschien? Maar in dat veld is de concurrentie moordend. En er worden zowiezo nog altijd meer brieven dan pakjes verzonden, dixit het postbedrijf. Nog een probleem zijn de hoge loonkosten.

Meer betalen of…

Tja, wij zullen het hoge woord er maar uitgooien: no way dat er nog 5 dagen fysieke post, brieven zeg maar, bezorgd zal worden. Dat zal dan niet anders zijn dan in buurland België. Daar zegt Bpost (een verzelfstandigd staatsbedrijf waarin België nog een meerderheid van de aandelen bezit) het onomwonden. Wie zijn post normaal en op tijd zoals vroeger (voor het internettijdperk dan) wil onvangen, moet méér betalen. Anders leveren we nog drie keer per week. Bpost probeerde trouwens in 2016 tot tweemaal toe PostNl over te nemen. Tevergeefs want deze laatste bleef weigeren. Het had het vierde grootste postbedrijf van Europa moeten opleveren. Duizenden banen in beide landen bij creëren ook. Hmm, hoe komt het dat wij steeds opnieuw maar bevestigd worden in dat ongemakkelijke gevoel. Dat we als burgers almaar méér moeten betalen…om hetzelfde of minder te ontvangen…

Eén reactie

  1. Precies. Des te vreemder is het dat de Postmanagers, na jaren van draconische bezuinigingen op de loonkosten, als argument niet gewoon in het gat in de markt springen.
    Overheden doen het, nutsbedrijven, banken, verzekeringen en
    noem maar op, om hun belastingen, premies, prijzen en tarieven ‘salonfähig’, dus langs de weg van de minste weerstand, te verhogen.

    Het toverwoord heet natuurlijk ‘klimaatmaatregelen’ of ‘verduurzamen van de sector’.
    Geen mens vraagt hoe dat precies werkt en of het helpt, maar –vooruit- het ‘klimaat’ is van ons allemaal’ en mag een kleinigheid kosten. Bijna een ideële doestelling, zoiets als het ‘missiepotje’ bij de kapper, de jaarlijkse Kinderzegelactie of de collectebus van de Hartstichting. Daar kun je met goed fatsoen toch niet ‘nee’ tegen zeggen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: