De Nederlandse supermarkten hebben in augustus 5,5% meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt dinsdag uit de Supermarktkengetallen van GfK.
De omzet kwam in augustus uit op 2,38 miljard euro van 2,26 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. Door de lage inflatie en de toegenomen promotiedruk lag de omzet per kassabon in augustus bijna 1% lager dan vorig jaar.
Het GfK bracht ook de cijfers over de eerste 8 maanden van 2009 naar buiten. De omzet van de Nederlandse supermarkten is in deze periode met 4,4% gestegen naar 20,9 miljard euro van 20,0 miljard euro in de eerste 8 maanden van 2008.
De omzetgroei komt volgens het GfK voor een groot gedeelte op het conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument. Sinds maart worden er bijna 5% meer supermarktbezoeken afgelegd door de consument, mede door de toegenomen promotiedruk.
Verder meldt GfK dat de zondagomzet van de supermarkten blijft stijgen. Het marktaandeel op zondag ligt echter nog onder de 1%. De groei wordt volgens het GfK veroorzaakt omdat steeds meer huishoudens op zondag boodschappen gaan doen.