De supermarktomzet is in de eerste negen maanden van 2009 gestegen met 4,1% ten opzichte van vorig jaar. De supermarktomzet steeg in de eerste drie kwartalen van 2009 tot 23,9 miljard euro. In 2008 bedroeg de omzet 22,9 miljard euro. De omzetstijging  is toe te schrijven aan de verschillende promotiecampagnes van supermarkten. Door deze promoties  nam het winkelbezoek van de consument toe.

Deze gegevens werden donderdag gepubliceerd door onderzoeksbureau GfK. Consumenten bezoeken vaker de supermarkt door de toegenomen promotiedruk, onder andere bij Albert Heijn die 1+1 gratis-acties had, en C1000, die de ‘euroweken’ inzette, aldus GfK. In september bedroeg de omzet van de supermarkten 2,34 miljard euro. Een stijging van 2,7% in vergelijking met de 2,28 miljard euro in september vorig jaar.

In de weken 33-36 werd 17,5% van de supermarktomzet middels een aanbieding verkocht. Opvallend is dat ook het eigen merk in toenemende mate in promotie wordt verkocht, zo stelt het onderzoeksbureau. GfK verwacht dat er over het hele jaar 31,1 miljard euro zal worden omgezet, 3,5% meer dan in 2008. Deze omzetgroei is exclusief week 53. Inclusief week 53 zal de groei naar verwachting 5,2% bedragen.

Voor 2010 verwacht GfK een afname van de groei, naar 1,5% tot 31,6 miljard euro op basis van 52 weken. Deze afvlakking van de groei wordt toegeschreven aan het uitblijven van herstel van het economisch vertrouwen, oplopende werkloosheid en beperkte inkomensgroei in 2010.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: