De Amerikaanse technologie expert en journalist Lance Ulanoff geeft ons een kijkje in de toekomst. Welke nieuwigheden op technologisch gebied staan op stapel. Wat mogen we verwachten aan nieuwe ontwikkelingen in 2019 en de jaren daarna. Veel zal afhangen van de mate van acceptatie door de consument. Met sommige ‘uitvindingen’ lijkt het alsof, eens op de markt, ze altijd al bestaan hebben: je kunt in feite niet meer zonder. Andere sterven een stille dood. Ze zien nooit het levenslicht, raken nooit tot in de toonbank van de winkel. Of moeten we zeggen de online shops.
Nieuwe strijd om de online klant
‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’ heet het nieuwste rapport van het Economisch Bureau van ING. U kunt het desgewenst hier downloaden (pdf). ‘Online retail is in Nederland nog relatief gefragmenteerd, terwijl in veel andere landen platformen zoals Amazon en Alibaba dit segment domineren.’ Volgens de onderzoekers gaat dat tegen 2025 ook in ons land het geval zijn. Eén of twee platformen zullen dan de online markt voor non-food beheersen voor 30 à 40 procent. Vergeten we voor de Nederlandse markt dan zeker Bol.com niet.
Online shoppen aantrekkelijker
Een peiling onder 1000 representatieve Nederlanders komt tot die conclusie. De laatste drie jaar tot 2019 is voor ruim de helft van hen online winkelen makkelijker en voordeliger geworden. Ze prijzen het grote assortiment en de concurrerende prijzen. ‘Fysiek winkelen is er in dezelfde periode volgens twee derde van de respondenten niet op vooruit gegaan en volgens een kwart zelfs minder aantrekkelijk geworden. Het ING Economisch Bureau verwacht dat het online aandeel in de totale omzet in non-food retail stijgt van zo’n 25% in 2018 naar 35% in 2025.’
Monopolie of diversiteit?
Ik denk dat we moeten oppassen voor monopolievorming in het algemeen. Voor zover dat nog niet te laat is. Diversiteit met een breed en concurrerend aanbod waaruit wij kunnen kiezen, zowel in de winkelstraat als online, is te verkiezen boven monopolies. Die dicteren wat er wel en niet op de markt komt en tegen welke prijs. Maar die ‘groten’ hebben de macht en het geld om door te groeien, en het zijn natuurlijk werkverschaffers. Zo moeten orderpickers alles wat online besteld wordt sorteren. Er zijn de in- en verpakkers en bezorgdiensten die afleveren bij de klanten.
Nieuwe technologische ontwikkelingen
Ulanoff verwacht meer toepassingen van blockchain in de zakenwereld, bankieren en media. Real world value wordt van steeds groter belang voor wie en wat wil overleven in de crypto & blockchainwereld. Er zal steeds meer nood komen aan beveiliging en security in het algemeen. Zeker in het digitale zaken doen waar partijen elkaar niet hoeven te vertrouwen, zijn immutable ledgers zeer aantrekkelijk. Logboeken die onveranderlijk en niet te manipuleren zijn.
Online obsessie
De perikelen rond Facebook en het doorverkopen van onze gegevens, hebben ons hopelijk geleerd dat we niet zomaar alles met iedereen moeten delen. ‘Instead of measuring followers, we’ll start comparing screen times. Expectmore apps, hardware, and IRL services to reward us for the time we don’t spend online. Apple’s iOS Screen Time, Android’s Dashboard, and third-party apps like Hold are just the tip of the iceberg.’ De technologie expert verwacht ook nog meer doorgedreven cyberwarfare, digitale oorlogvoering. Beïnvloeding van het publiek in verkiezingen, politieke keuzes, om ons hart en hoofd te ‘winnen’ (!)
Electrische, zelfrijdende auto’s
Die markt ziet Ulnoff openbreken en doorbreken in 2019 en de jaren daarna. We zouden dan meer autonomous driving technology ontwikkeld zien, waarin anno 2018/2019 de Tesla Model 3 reeds het verst staat.
Mobiele technologie
De toppositie van Apple kan wel eens bedreigd worden door de nieuwigheden waarmee Intel en Qualcomm in 2019 komen. Het gaat om chips gebaseerd op A.I. (kunstmatige intelligentie). Die kunnen de marktleider posities voor mobiele ‘video editing, gaming, and augmented reality’ wel eens flink door elkaar schudden. 5G komt er ook aan, maar tot nu toe is er een mismatch tussen technologie en infrastructuur. Mogelijk komt hier verbetering in, hoewel Apple lijkt af te wachten tot 2020 om hierin ‘voluit’ te gaan. Of 2019 ’the Year of 5G’ wordt is dus nog onzeker. Robotica en gezichtsherkenning zullen meer en meer toegepast worden. En augmented reality zal virtual reality voorbijstreven. Het volledige Engelstalige artikel vindt u hier.
Joost jongen, alles wat je nu schrijft gaat in de toekomst geschreven worden door een politiek correcte robot.
U kunt wel gaan!
Mens3lijkhi3d heeft geen betekenis meer. U bent vervangen.
Pffff…en kan ik me niet laten ombouwen of zo? Bionische implantaten, cyberware? Want ben echt nog niet voorbereid om “te gaan” hoor?!
haha robojoost
upgrading now 🙂
come quietly or there will be…trouble
https://www.youtube.com/watch?v=bbnhgi-bW_0
je bent er vroeg bij , jongen
effe puinruimen op de bif 🙂
hou je goed he, en de groeten van freddy
https://www.youtube.com/watch?v=HXzDp27qVOE
duck the system en allemaal terug naar de commodore 64 en de bbs.
https://www.youtube.com/watch?v=t5_ZiNXsA5c
i am no robot god danmit!
https://www.nu.nl/gadgets/5701859/apple-haalt-tweehonderd-mensen-van-team-achter-zelfrijdende-auto.html