Te gek voor woorden. Behalve dat ons polderlandje bekend staat als Toeslagenland voor de minder bedeelden zien we nu ook de gratis geld carrousel voor de elite. Het wordt steeds gekker. In plaats van een gezonde economie te creëren, waarin we produceren en handel drijven tot ver over de Oostervaardersplassen, laten we ons geld via belastingheffingen rondtollen in de carrousel van het gratis geld. Het lijkt wel bijna het helikoptergeld waar de bevolking hoopvol naar uitkijkt als centrale banken in crisis gratis geld uitdelen om de (wereld)economie van de ondergang te redden. Gratis geld, de hemel op aarde.
Luie samenleving
Nu ook voor de Teslarijders en andere dure patserbakken. Met catalogusprijzen tussen de 80 en 120 mille. Het nieuwe Germaanse paradijs. Gratis geld voor iedereen die maar graaien wil. Dit is dus hoe je een samenleving lui maakt. Je hoeft je niet meer in te spannen om je geld te verdienen. Het geld rolt vanzelf naar je toe als je de weg maar weet. Met een beetje slimme actie en wat googelen krijg je bijna vanzelf het aanvraagformuliertje op je beeldscherm. Even aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord, paar weekjes wachten op de beschikking, en incasseren maar. Een werkweek van 36 uur met af en toe een paar overuurtjes is meer weg gelegd voor de hardwerkende sloebers in de middenklasse.
Rijd nu al 3 x zuiniger dan 40 jaar geleden
Het lijkt nu wel duidelijk waar we naar toegaan met onze energietransitie. Vervoermiddelen zoals auto’s, schepen, de luchtvaart en noem maar op, die zich met alternatieve schone energie voortbewegen worden gesubsidieerd door de overheid vanwege de hoge aanschafprijs. De aanschaf moet conform het klimaatakkoord snel bevorderd worden en dat lukt in deze tijd alleen met het uitdelen van gratis geld. Belastinggeld dus. Omdat de technologie van elektrisch voortbewogen voertuigen nog in de kinderschoenen staat, vergeleken met de brandstof gerelateerde gemotoriseerde voertuigen, is de aanschafprijs in de beginfase veel duurder dan onze benzineauto. Deze tuft al meer dan eeuw op onze aardkloot rond. En let wel, met steeds minder CO2 uit zijn smeerpijp. Als ik nu in de achterste kijk van mijn zuinige P208 dan zie ik een schone uitlaat en na een tankbeurt rijd ik met volle tank nu 3 x zoveel kilometers als in mijn Fiatje van 40 jaar geleden. Nog altijd zonder subsidie, maar wel tegen betaling van de hoogste brandstofaccijns in Europa. De helft van mijn tankbeurt verdwijnt in de schatkist. Ja oké, onze wegen met viaducten en rotondes zijn kunstwerken waar we heerlijk met Sky Radio op volume 10 in stereo in de file staan. Best aangenaam toch?
Krom van accijnzen en heffingen
Tot mijn grote verbazing zie ik nu onze zuur verdiende centjes via belastingafdracht overgedragen worden naar de elite die ons voor gaat in het rijden in super de luxe voertuigen op accumotor met aanschafprijs van een ton! Let op wat hier gebeurt. Heb je een inkomen van ongeveer modaal tot 2 x modaal dan koop je geen patserbak van een ton of meer. Het wordt een betaalbare zuinige brandstofauto uit het goedkopere segment van om en nabij de 20 mille. Gewoon zonder subsidie maar wel het zwaarst belast.
De helft verdwijnt naar de schatkist
Accijns op dit moment is 47 % op een literprijs van 1,66 en dat maakt dat er 0,78 cent naar de schatkist verdwijnt. Op een aanschafprijs van 20 mille met een CO2 uitstoot van ongeveer 100 rust een BPM-belasting van ongeveer € 2.500 tot € 3.000. We staan er niet bij stil, maar als we dan toch in de file staan zou je daar eens goed bij na moeten denken hoeveel wij in een “goedkoop bakkie” bijdragen aan ons wegennet en aan de Tesla-rijders. En vergeet de motorrijtuigenbelasting niet, ongeveer 30 tot 40 euro per maand voor wat lichtere auto’s. En dan maar niet denken aan de accijnsverhogingen die ons staan te wachten om ons uit de brandstofauto te jagen. Of de kilometerheffing, of verhoging van de andere autoheffingen.
Subsidie voor de elite
Al schrijvende besef ik dat ik gek ben dat ik nog mee doe in deze wereld van kapitaaloverdracht. Ik verkoop mijn zuinige P 208 en neem een “CargoTrike Classic,” een lichte accu-aangedreven bakfiets. Om beurten fietsen en om de beurt in het bakkie met relaxfauteuil. De nieuwe trend voor de mens die wil onthaasten. Het wordt tijd voor bewustwording. Zijn we ons bewust dat de middeninkomens al het gratis geld voorbij zien flitsen in dure Tesla’s en Jaguars. De toeslagen gaan naar de minder bedeelden en ik gun ze het. De subsidies gerelateerd aan de energietransitie, dus naast de accu-auto’s ook dure zonnepanelen en prijzige warmtepompen etc., gaan naar de elite die beschikken over hogere inkomens en daarmee de aanschaf van prijzige duurzame goederen kunnen permitteren.
Absurde situatie
Met dat hoge inkomen hoef je niet lang na te denken als vadertje Staat een flinke duit in het zakje doet. De wereld op zijn kop. In de Telegraaf wordt bericht dat de run op gratis geld in de vorm van subsidie voor accu-auto’s zo groot was dat er nu een tekort van honderden miljoenen euro’s is ontstaan in de subsidiepot. Schiet mij maar lek. Ik volg het niet meer. Als dit beleid wordt voortgezet in het kader van die 600 klimaatdoelstellingen dan staat ons nog wat te wachten als meer mensen met een middeninkomen zich bewust worden van deze absurde situatie.
Nog niet zo heel lang geleden las ik nog dat de vele, vele miljoenen die al jaren geleden aan subsidies voor electrische auto’s waren uitgegeven als verspilling werden gezien en niet effectief, ook door het ministerie.
De reden: de meestal hybride leasebakken werden vrijwel voor 100% van de tijd op benzine gereden, omdat de gebruikers electrisch niet stoer en te lastig vonden.
Na twee jaar, na het aflopen van het leasecontract, gingen de auto’s het tweedehandscircuit in, maar niet in Nederland. Voor grof geld gingen de gesubsidiëerde Priussen an andere dure hybrides naar vooral het Oostblok, waarbij de handelaren een vette winst konden opstrijken.
Om dan nu, terwijl bekend is wat er met de subsidie gebeurt, opnieuw zo’n leaseconstructie te beginnen, geeft te denken. Het lijkt inderdaad op opzet, om “ons soort mensen” een extraatje in de vorm van een goedkope Tesla te bezorgen.
Als er dan toch subsidie op Tesla moet worden gegevn, dan zou ik toch denken aan opslagbatterijen voor zonne-energie, zoals die door mijn (ongesubsidiëerde) zonnepanelen wordt opgewekt. Dan hoeft het electriciteitsnet niet te worden verzwaard om al die stroom van mij en mijn buren te transporteren en ik kan ’s nachts de opgewekte energie gebruken in plaats van die voor een habbekrats aan de energieleverancier terug te verkopen…
En zo weet ik nog wel een paar voorbeelden van te subsidiëren projecten, die wèl effectief zijn.
Ik heb zelf zonnepanelen, oktober tot april 20% en het andere half jaar 80% opbrengst, succes met je dure subsidie accu pakket. als je de energie nodig heb is het er niet.
Het word tijd dat de werkelijkheid in Nederland boven tafel komt, aan zonnepanelen hebben we niets watt betreft een duurzame energie voorziening…..
Ik heb ook zonnepanelen, de installatie heb ik zelf geplaatst en zo goed mogelijk uitgekiend dat de opbrengst dicht bij mijn verbruik ligt.
Dus van ca. 2500 kWh ben ik naar ca 100 kWh per jaar gegaan, volgens mijn jaar afrekening, al 2 jaar achtereen.
Het is jammer dat ik nog het stroomnet nodig heb om de energie tijdelijk in op te slaan, nu wordt dat nog gesaldeerd, maar straks krijg je een fooi voor je opgewekte stroom. Het spreekt vanzelf dat ik geweigerd heb een “slimme” meter te laten installeren. Maar op een gegeven moment zal iedereen wel gedwongen worden zo’n onding te accepteren.
In de Filippijnen, waar op veel plaatsen op het platteland geen voldoende sterk en betrouwbaar net is, heb ik in 2003 voor iemand een installatie uitgerekend met die toentertijd nog gratis prima software van Homer.com.
Daarin 2 kW aan PV panelen, een laadcontroller en twee inverters (omvormers) plus nog een enorme (niet gesubsidiëerde) lood accubatterij, die er voor zorgen dat er 90% van de tijd elektrische energie uit de zon beschikbaar is. Af en toe als de lucht een paar dagen betrokken is, moet een klein aggregaat de accu’s bijladen.
Met een nog grotere accu kun je het percentage aan tijd dat er zonnenergie is, nog opvoeren. De kosten daarvan zijn echter nogal hoog.
Volgend jaar gaat mijn stiefzoon beginnen met de bouw van een huis op de kust van Cebu Island. Daar wil hij ook zo’n installatie, die ik voor hem zal uitrekenen met de helaas niet meer gratis software van Homer.
In Nederland klagen de energieleveranciers steen en been dat hun netten te krap worden om al die stroom heen en weer te transporteren.
Volgens mij ligt het voor de hand om dan opslag op wijkniveau te organiseren zoals hier en daar experimenteel al gebeurt. Of om te stimuleren dat de gebruikers met zonnepanelen zelf aan opslag gaan doen, zoals Eneco eens voorstelde, met een batterijpakket, al of niet van Tesla.
Zelfs in Nederland kun je met genoeg PV panelen en een grote opslag zelfvoorzienend zijn. Zoals gezegd, met de opslag in het stroomnet en 2,2 kWh aan panelen heb ik nog maar 5% energie van het net nodig.
Als dat geen vooruitgang is?
Het kan natuurlijk allemaal nog beter, zonnepanelen uit goedkoop en algemeen materiaal ipv duur silicium en andere zeldzame metalen, een hoger rendement en accu’s die geen lithium of andere gevaarlijke en dure materialen nodig hebben. Misschien een kwestie van tijd, ik hoop op vooruitgang in de techniek.
U gaat voorbij aan het feit…….zonnepanelen, oktober tot april 20% en het andere half jaar 80% opbrengst, dat maakt zonnepanelen voor jaar rond energie voorziening in Nederland waardloos, zelf met dure accu pakketten !!! niet aanbeginnen als salderen er af is….
Het hele electrische rijden is een hype. Dat gaat geen decennia duren. Het is onmogelijk om alle paardekarren electrisch te laten rijden. Daar is helemaal niet genoeg lithium voor. Plus de ontwikkeling van de batterijen gaat erg traag. Nee, waterstof zal het m.i. wel overnemen , want zeg zelf lithium winnen is net zo vervuilend als benzine verbranden. http://energyskeptic.com/2018/not-enough-lithium-for-electric-car-batteries/
Ik ga hier voor een groot stuk in mee, Dre. Stilaan beginnen mensen te beseffen hoe beroerd de situatie is.
Iemand stuurde mij deze link: https://cultuurondervuur.nu/betrapt-europese-commissie-blijkt-drijvende-kracht-achter-het-klimaatspijbelen/ Ik was stomverbaasd toen ik las dat de EU indirect de aanjager is om de jeugd de straat op te jagen. Ik vond het al opvallend dat de jeugd ineens zo massaal geïnteresseerd bleek te zijn voor het klimaat terwijl op de fietsroutes naar de scholen nog volop rommel in bermen ligt. Overal worden nu subsidiepotjes tevoorschijn getoverd om de klimaatlobby een handje te helpen. Wordt steeds gekker met die club van Jan Kloot Jonker.
De nabije toekomst is er een van minder, minder, minder op alle vlakken. Dat is mij wel overduidelijk. Dat is een realiteit waar we mee moeten gaan leren leven. Voor hoelang dat nog goed blijft gaan is ook nog een vraagteken. De wereld is een fuik binnen gezwommen waar we niet meer uit gaan komen, althans ik denk dat we daar al veel te laat voor zijn. Je kunt het ook al een beetje zien, omdat we nog geen richting aan zaken hebben weten te geven, terwijl vraagstellingen toch echt al enige urgentie beginnen te krijgen hier en daar. Energie dient goedkoop, snel en makkelijk te implementeren te zijn, iets wat ik bij alternatieven nog niet zie en de vraag is of er snel genoeg een vervanger voor komt(..). Ik vind ook de vaak eenzijdige focus op auto’s er wel een van de minder belangrijke in is. Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat de voedselketen in al zijn facetten op de rails kan blijven, bijvoorbeeld. Zonder dat heb je aan je “heilige koe” ook niets meer, we moeten m.i af van dat denken. Half India en China rijdt op de brommer, lichte motor of fiets, waarmee je ook al een behoorlijke range kunt halen. We zijn in dat opzicht veel te verwend hier. Je kunt hier duidelijk de dikke vinger in de pap van de industrie aan zien.
Wat ik echter nu duidelijker begin te zien is dat een bepaalde groep: de elite of rijken, hoe je het beestje ook wilt noemen, meent zich hieraan te kunnen onttrekken. Die gaan dus allerhande sneaky dingetjes in elkaar flansen om hun “vrinden” uit de wind te houden. Nu wist ik dat vanuit mijn grondstoffen interesse al lang, hier kwamen dit soort dingen al vaker voorbij. De vraag is hoelang dat goed blijft gaan, gezien de protesten die nu al langzaam op beginnen te duiken. Of allemaal, of niet. Anders ga je processen alleen maar versnellen in negatieve zin.
“Schiet mij maar lek. Ik volg het niet meer.”
U weet het wel, maar uw verstand wil er niet aan: dat het praktische beleid het tegendeel is van wat ons altijd geleerd is: een beleid voor de burgers, gebaseerd op solidariteit
Cognitieve dissonantie heet dat..
Want de praktijk is dat de superrijken zich verrijken met opdrachten en subsidies vanuit de staatskas, gespekt door de loontrekkers en kleine middenstand, waarvoor de superrijken hun belastingvluchtwegen en fondsen hebben.