Overheden zijn bezig zich te engageren in de digitale wereld. Denk aan de CBDC, de centrale bank digitale currency. Heel wat bedrijven zijn hen natuurlijk daarin voor. (Tja, overheden staan niet bepaald bekend voor haantje de voorste spelen qua vernieuwing en de laatste technologie; het is ook niet hun primaire taak, toegegeven, maar compleet achterblijven durven ze nu ook niet.) De ontwikkelingen op het gebied van cryptomunten en blockchain, vaak een combinatie van beide, gaan hier supersnel. Maar hoe zit het met de particulieren. Wie zijn de (geschat) 25 tot 35 miljoen cryptobezitters? (Sommige schattingen gaan uit van reeds 50 miljoen cryptofans.) Zijn dat allemaal hodlers en traders, of spenderen ze hun digitale bezit soms ook? Een studie uit Spanje schept klaarheid. 

Net geld!

Aan het begin van 2020 kan je zowat alles wat je maar bedenken kunt kopen met digitale munten. Van auto’s en huizen tot chocolade, van illegale drugs en babypampers tot online videogames. Van schoonheidsproducten tot allerlei diensten. Crypto wordt gebruikt om mee te gokken in digitale casino’s maar ook om pizza’s mee te bestellen. Tiens, zo gezien is het net geld…(?!) Een Spaanse studie is in een onderzoek gedoken naar de typische cryptobezitter. Wie is hij, wie is zij? ‘A study from Madrid, Spain-based collaborative financial platform, 2gether looked at crypto user spending habits. It gathered data from over 10,000 users from April to December across 19 countries in the Eurozone to see how crypto users are going cashless heading into the new decade.’

Who is who?

56 Procent van hen is tussen 26 en 45 jaar oud. Met de meerderheid mannen (77 procent). En welke beroepscategorie is het meest vertegenwoordigd in deze? Zdnet.com: ‘The most common professions among users are lawyers, accountants, and economists (15.64%), followed by students (11.20%), and senior executives and businessmen (8.82%.)’ Bitcoin is de meest gebruikte munt (51,8 procent), gevolgd door Ethereum. En waaraan spenderen zij zoals hun digitale geld? ‘Cryptocurrency users are foodies. Users spend their cryptocurrency on food, restaurants, and hotels (32.71%), followed by supermarkets and grocery stores (19.13%), and communications (11.91%).’ Nu moeten we dit alles nog naar buiten brengen, naar de rest van de wereld: ‘Bridging the gap between crypto users and the mainstream market will make things a lot simpler for users, and foster wider adoption.’ Dus: spread the news…!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: