Flaneren door mooie, verlichte winkelstraten op een vrijdagavond. Gezellige drukte, fijne sfeer, op ontdekking gaan of op zoektocht naar dat ene kledingstuk, dat bijzondere mobieltje of een uniek accessoire voor in de keuken. Is die tijd straks voorgoed voorbij? De tekens aan de wand zijn er alvast: de helft van de winkeliers van Nederland zit in de rode cijfers! “Over 7 jaar zal 20-30 % zijn deuren moeten sluiten” zegt Alfa Accountant en de InRetail augustus stelt : “Je mag er best 10-20 % bij doen”. De retail heeft niet alleen te maken met de crisis, maar nog meer de de digitalisering van onze commercie.
2014 brengt nog meer onheil
Vooral de non-food doet het erg slecht: min 64 % voor de videotheken; min 30 % voor de legerdumps; min 28 % voor de radio- en tv-winkels; min 27 % voor de verlichtingwinkels en min 20 % voor de stripboekhandelaars. Enzovoort, enzovoort. “2014 nieuw rampjaar voor Nederlandse detailhandel” kopt Dft.nl : “Het water staat de meeste winkels al aan de lippen maar volgend jaar zullen waarschijnlijk nog meer winkelsluitingen volgen“. Dit fenomeen is al 4 jaar aan de gang.
E-commerce & M-commerce
Niet alleen bestellen en kopen we meer en meer online via onze computer; met de opkomst van de smartphone is mobiel (letterlijk en figuurlijk) winkelen nog makkelijker geworden. E-commerce blijft maar toenemen. Economische groeicijfers 2013 voor Nederland: in de eerste helft van dit jaar groeide de omzet van webwinkels met 8 % tot 5 miljard euro, door 46 miljoen online orders. Ook de emerging markets blijven niet achter. De Chinese e-commercemarkt is in de eerste negen maanden van 2013 met 35% gestegen naar 212,4 miljard dollar.
Een webshop voor van alles
“De online verkoop van levensmiddelen in Nederland zal in 2016 ruimschoots zijn verdubbeld” en “Ook in vier andere belangrijke afzetmarkten in Europa – VK, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland – zal de verkoop van consumptiegoederen via internet de komende 3 jaar verdubbelen”. Ja, winkels die niet méé zullen doen met deze revolutie zullen gezién zijn! Er is in Nederland anno 2013 inmiddels voor alles ongeveer een webshop.
Nederland online
Bemoeilijken de banken het leven van de retailsector al door minder vaak en snel krediet te verschaffen, én de steeds hogere accijnzen op sommige producten vanwege de overheid – deze krijgt vooral meer en meer concurrentie van webshops. Dit is geen typisch Nederlands verschijnsel want in omliggende landen zoals het VK en België ziet men hetzelfde. Duitse webwinkels ook bijvoorbeeld doen het ontzettend goed, zoals Zalando voor kleren en schoenen, met een plus 70 % omzetgroei in 5 jaar tot 437 miljoen euro en activiteiten in 14 landen. Het zijn cijfers waarvan een “gewone” winkel alleen maar kan dromen. En wat indien internet reus Amazon ooit de Nederlandse markt zal betreden…? ‘t Is triest voor de traditionele winkels, de sfeervolle en gezellige winkelstraten, maar blijkbaar kopen u en wij steeds vaker online. Hoe zit dat met u…?
En al die winkelpandjes/centra staan voor ‘marked to phantasy’ op de balansen, met uw pensioen als belanghebbende.
Duh, biflaten.
Online goed zoeken scheelt tot 50%, is mij meerdere malen opgevallen. Die deflationaire nachtmerrie voor Draghi zal die zakkenwasser vast wel wat ongedekte LTRO’tjes laten uitgeven.
Kijk mij ook wel.
Al zou ie het alleen maar doen omdat het mode is!!!
Foutje, Lijkt mij ook wel.
Nu winkels overal 7 dagen per week open zijn in plaats van 6 dagen in de week, is er zowieso 1/6 deel meer capaciteit in winkelruimte gekomen. Dit zal ook een partij leegstand opleveren.