Ja, maar… Het antwoord is inderdaad wat complexer. Nogal wat mensen denken dat wanneer ze elektrisch rijden, ze sowieso ook ´groen´ rijden. Geen of veel minder kwalijke gassen (CO2) in het milieu uitstoten. Maar: waar komt de elektriciteit vandaan waarop die voertuigen rijden? Hoe zit het met de uitstoot van dit soort gassen bij de productie van een elektrisch voertuig (EV)? Zowat alle merken van wagens zijn in meer of minder ver gevorderde staat van de switch te maken. Van het produceren van voertuigen die rijden op benzine of diesel naar rijden op elektriciteit. Groen is goed, rood is….nou ja. Noem het een modeverschijnsel, maar dan wel een mode die blijvend is. Dat is: tot iemand auto´s uitvindt die op zonneënergie rijden, bijvoorbeeld…eeuh, oh nee, wacht, die bestaan ook al.
Twee problemen zijn er voorlopig nog in verband met EV. De reikwijdte is altijd min of meer beperkt. En twee: de batterij moet telkens weer opgeladen worden. Die kunnen dan allebei tegelijk opgelost worden door fotovoltaïsche panelen op het dak van de wagen te plaatsen. Nooit meer opladen betekent oneindig ver blijven rijden. ´Several start-ups, such as Aptera Motors, Atlis Motor Vehicles, Fisker Inc., Lightyear One and Sono Motors, as well as established OEMs like Hyundai, Tesla and Toyota, are developing solar cars or hybrid versions of them. They are integrating solar cells into roofs.´ Maar dat komt allemaal pas aan de orde wanneer iedereen of de meerderheid der chauffeurs een elektrische wagen bezit. Dan moet we immers wéér in onze geldbuidel tasten (!) Voorlopig zijn EV nog relatief duur. Zo gauw de overheidssubsidies, geldelijke voordelen wegvallen zie je telkens een forse daling van de verkopen.´Het afgelopen kwartaal werden 4545 volledig elektrische auto’s op kenteken gezet in Nederland. Dat is 48 procent minder dan dezelfde periode een jaar geleden.´ De goedkoopste elektrische wagen in Nederland anno 2021 is de Dacia Spring Electric. Voor minder dan 18.000 euro is hij van u. (I wouldn’t be caught dead in maar dit terzijde). Hier wordt hij trouwens uitgetest.
Waterstof
Dan bestaan er ook reeds wagens die rijden op…waterstof! Dit zijn twee zulke auto´s die in Nederland te koop zijn anno 2021. De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Respectievelijk voor zo´n 66.000 en 82.000 euro. De Mirai wordt hier getest. Het grote verschil tussen EV en waterstofrijdende voertuigen is de veel snellere laadtijd voor deze laatste: 5 minuten in plaats van een half uur voor EV. ´Bij waterstofauto’s wordt elektrische energie in een brandstofcel opgewekt uit waterstof en een mengsel van lucht en zuurstof. Het enige restproduct is water. Tijdens het rijden hoor je heel in de verte een zoemend geluid, dat gemaakt wordt door de brandstofcel.´
Hoe groen is elektrisch rijden
Maar we gingen het hebben over de milieueffecten van elektrisch rijden, de traditioneel eerste stap naar milieuvriendelijker rijden, en zelfs die wordt vandaag nog maar schoorvoetend gezet wordt. De prijs is en blijft het grootste obstakel. Dat zie je met heel wat technologische ontwikkelingen: wanneer ze door heel velen gebruikt worden kan de prijs omlaag…en de prijs kan omlaag wanneer ze door heel velen gebruikt worden. Een beetje een patstelling dus, een catch 22. In het VK worden de producenten alvast voor blok gezet: vanaf 2030 mogen er geen voertuigen meer geproduceerd worden die op vervuilende energie rijden. Da´s niet zo ver weg meer…
Vergelijking elektrisch/benzine
Wall Street Journal: ´The environmental cost of a car includes both building it and fueling it. That means factoring in emissions associated with oil drilling and power plant smokestacks, as well as from mining metals such as nickel and cobalt that are needed for electric-car batteries´. De krant berekende met de hulp van researchers van de Universiteit van Toronto de echte milieukost. Vergelijking: een elektrisch rijdende Tesla en een vergelijkbare wagen die op benzine rijdt.
Inhaalmanoeuvre
Wanneer de Tesla van de band rolt, heeft hij 65 procent meer kwalijke gassen uitgestoten dan de benzinewagen. Dit vanwege de productie van de batterij. Die ´schade´ – noemen we het inderdaad maar milieu-schade – haalt de Tesla in bij het rijden. Vanaf zo´n 30.000 kilometer is de uitstoot van beide soorten wagen gelijk. Vanaf 58.000 kilometer haalt de Tesla een flinke voorsprong zelfs: 17,1 ton tegenover 21,8 ton. Bij 175.000 kilometer gereden is de uitstoot nog maar de helft. Neemt u zelf een kijkje naar de knappe infografiek op de WSJ pagina, zo u wilt. Dit is pas echt verhelderend!