De laatste keer dat op Biflatie over het witte edelmetaal geschreven werd, was in december 2018. De koers deed toen 1243 dollar per troy ounce (31,10 gram). Drie maanden later in maart 2019, zien we dat er nog steeds geen houden aan is. Want inmiddels werd zelfs 1567 dollar bereikt. Wat verklaart die opgang die nu al sinds jaren bezig is? Palladium wordt meest als katalysator voor de autoindustrie gebruikt. Betekent het ook dat we de sterkte van de wereldeconomie hiervan mogen afleiden? In de zin van meer voertuigen op de wegen, meer economische activiteit?
Markt voor hybride voertuigen groeit
Er zijn heel wat aanwijzingen dat de markt nog lang voor hybride wagens zal kiezen. We mogen dit als een tussenstap beschouwen om tenslotte voor volledig electrisch te gaan. De Russische mijner Norilsk Nickel PJSC ‘forecasts that combined palladium use in hybrid and plug-in hybrid — or rechargeable — vehicles next year (2019, nvdr) will be nearly triple that of 2016.’
Concurrentie electrische voertuigen?
Hoewel het aantal electrische voertuigen (EV) wereldwijd met de jaren toeneemt, is er niet meteen concurrentie te vrezen voor de ‘gewone’ automarkt. Electrische wagen hebben geen nood aan palladium. De onderstaande grafiek is volledig gewijd aan de sector. Hoewel, de vijf landen waar de vraag naar electrische voertuigen het sterkst is, Noorwegen, IJsland, Zweden, Nederland en Finland, tellen nog maar voor 0,5 procent van de huidige automarkt.
Prijscorrectie in zicht
“At around 80% of total demand for palladium, the metal is heavily reliant on the automobile sector and expectations are that 2019 will be a worse year for car sales in the U.S. and China,” Aldus Bernard Dahdah, precious metals analyst voor Natixis, de Franse financierings- en investeringsbank. Hiermee menen we te mogen besluiten dat een correctie van de palladiumprijs nakende is. De positieve vooruitzichten voor de palladium markt zijn reeds gereflecteerd in de prijs. Aldus ook Georgette Boele, coordinator of FX and precious metals strategy at ABN Amro Bank NV. Geen grote correctie echter, want de markt voor hybrides blijft groeien. Terwijl de concurrerende factor van electrische voertuigen nog ver af is.