Mark Zuckerberg, stichter en CEO van sociale mediagigant Facebook, vraagt de internationale wetgever om een nieuwe set van internetregels. Zoiets gebeurt maar zeer zelden. Wij kunnen ons de laatste keer in ieder geval niet meer herinneren. Een ondernemer die naar nieuwe of meer of andere regelgeving verlangt. Meestal ‘hinderen’ wetten en regels het vrije ondernemerschap. Beperken die hem of haar in expansiezucht of ambities. Maar deze publieke zet van Zuckerberg is in feite heel slim. Daarmee schuift hij de verantwoordelijkheid van het bedrijf af naar de wetgever. Het zou ons niets verbazen moest het aandeel op de beurs een heel stuk omhoog gaan.
‘Teveel macht’
We hebben teveel macht, zegt Zuckerberg publiek. Het bedrijf krijgt al lang veel kritiek van gebruikers en wetgevers internationaal. Over de grote impact die Facebook zou hebben op de levens van haar leden. Onder meer op hun privacy en het omgaan met hun gegevens. Over hoe het de publieke opinie zou beïnvloeden. Waar de CEO initieel nog tegen kritiek op zijn bedrijf inging, gooit hij het nu over een compleet andere boeg. Zelfkritiek doet het meestal heel goed in de media, omdat het zo zelden voorkomt. Maar we begrijpen Zuckerbergs nieuwe houding denkelijk wel best. In feite vreest hij dat Facebook zich tot in de eeuwigheid zou moeten verantwoorden in de rechtbanken. Dat zou tijd en geld opslorpen en afleiden van de voortgang van het bedrijf. Van zijn core business ook, zijn kernzaken en taken. Eigenlijk bedoelt Zuckerberg: geef ons duidelijke regels, dan weten we waaraan ons te houden.
Koorddansen
Met meer dan twee miljard gebruikers is het een feit dat Facebook een steeds grotere verantwoordelijkheid draagt. Wat het bedrijf verhindert of doorlaat gepubliceerd te worden, beïnvoedt als dusdanig inderdaad de publieke opinie. Hoe ver kan en mag zo’n ‘influencer’ daarin gaan? Waar ligt de verantwoordelijkheid: uitsluitend bij Facebook? Of volledig bij de gebruikers en posters? Of eerder ergens daar tussenin? En hoe zit het met de vrijheid van menigsuiting? Waar begint de censuur en vooral: waar eindigt die? Laat je zogenaamde haatgroepen volledig vrij om hun boodschappen de wereld in te sturen of niet? Het zijn allemaal grote verantwoordelijkheden. Die volledig leggen bij één bedrijf is teveel gevraagd, we begrijpen dat best. Het makkelijkst voor Facebook zou het zijn wanneer elk land dezelfde regels gaat hanteren. Maar wie en hoe men daarvoor gaat zorgen? Blij dat wij niet in de schoenen van die wetgevers staan. Want bijvoorbeeld Europa kreeg al bakken vol kritiek over zich heen in maart 2019. Over hoe het met auteursrechten is omgegaan.
mark suckaberg een ondernemer…
ben je van een uil uitgebroed, joost?
Mark is toch ‘suikeroompje’ gebleken?