Basic Attention Token (BAT) is een project van Brendan Eich (VS 1961, de maker van het bekende JavaScript and mede oprichter van Mozilla). We schrijven 2015 toen dit concept het licht zag. Hun Brave Browser is eigenlijk waar alles om draait. Het is eigenlijk een geschenk dat ‘uit de hemel komt vallen’ (nou ja) voor adverteerders, en voor gebruikers. Die eersten zijn zeker dat u hun advertenties ziet, want daarvoor hebt u dan ook expliciet gekozen. Hoeft niet, het mag. Nieuwe insteek. Als u (als gebruiker van de Brave browser) verkiest bepaalde, vooraf geselecteerde online advertenties te zien, ontvangt u daar een vergoeding voor. In de vorm van Basic Attention Tokens. De gebruiker krijgt dus de Brave Browser als medium voor de digitale snelweg ter beschikking. Om veel sneller te kunnen surfen, zoeken en vinden. Met de snelheid van het licht en zonder (of met -zelfgekozen) publiciteit. Zonder dat je zoekgedrag gemonitord wordt. Zonder spyware en popups dus ook. Een win-win situatie voor alle partijen. Het is dan ook niet voor niets van het aantal gebruikers van de Brave Browser snel groeit. Ook Biflatie.nl is een geverifieerde content creator in het BAT netwerk (gebruikers kunnen dus via de Brave browser BAT doneren aan Biflatie.nl, als de content gewaardeerd wordt).
De oplossers
De IPO of beter: ICO, Initial Coin Offering, cryptobeursgang vond plaats op 31 mei 2017 en was binnen een half uur uitverkocht. 35 Miljoen dollar werd toen opgehaald. Het doel van het project was precies dat dilemma van online advertising op te lossen. Gerichtere reclame, voor een geïnteresseerd publiek. Meer efficiëntie voor het eerste en kostenbesparing; en minder irritatie bij het grote publiek. Omdat de reclame alleen door die geïnteresseerden wordt gezien. Gesteld, iemand is een grote fan van alles wat met BMW wagens te maken heeft. Een ander van alles rondom koken, recepten, keukenapparatuur en zo meer. De eerste persoon moet je dan geen advertenties over de nieuwste keukenrobot tonen, terwijl de tweede misschien helemaal niets van Duitse bolides wil weten. Het nut en het voordeel is direct zichtbaar en overduidelijk. Daarom zien we BAT als minstens een overlever, en zelfs een waarschijnlijke winnaar op langere termijn. In een landschap waar veel teveel munten en tokens een probleem zoeken waarvoor ze een oplossing bedacht hebben. Er bestaat zelfs een uitdrukking voor: ‘a solution in search for a problem’. Neen, de survivors en winners zullen zijn: zij die echte problemen oplossen; of verbeteringen aanbrengen in bepaalde heikele situaties, ongemakkelijke toestanden of problematieken. Fricties verminderen of elimineren zelfs. Dit laatste in de zin ook van: alles kan beter.
Alles kan beter
Kan er nog iets bestaan zonder reclame, advertenties? Van kranten tot websites, van browsers tot televisieprogramma’s. Sponsering, billboards tijdens voetbalwedstrijden. Op verpakkingen, in de vorm van lichtbakken en zoveel neon in de straten… Publiciteit is niet meer uit ons leven weg te denken. Voor velen werkt het echter storend en zelfs averechts. Anderen kijken er overheen of zelfs helemaal niet meer naar. (Weer een ander deel van het zo broodnodige publiek installeerde ad blockers; reeds op 600 miljoen apparaten als smartphones en computers!) Zo onopvallend opvallend is het allemaal geworden. Nochtans bestaat er heel véél net bij gratie van die reclame. Sommige publiciteit is zelfs geniaal gevonden; als kunst zelfs een enkele keer. Maar het kan dus allemaal ook anders, en beter. Toch al zeker online. En we spenderen allemaal véél tijd online, is het niet?
“Want ik is klein en zij zijn groot en dat is niet…
… voor altijd misschien”? We schreven eerder al over Basic Attention Token. De laatste keer was in december 2019. Zelfs in die korte tijd van maanden is men er in geslaagd om weer belangrijke stappen vooruit te zetten. We noemden de strijd die BAT is aangegaan met Google (BAT is trouwens volledig compatibel met Google Chrome) als David versus Goliath. Of Klein Duimpje die de Reus uitdaagt. Nochtans…we weten allemaal hoe beide battles eindigden? Plus: dat kleintje is snel groot, groter aan het worden. Nauwelijks drie jaar alive and running…alive and kicking ja. BAT groeit en groeit. Met reeds 40 miljoen downloads en 10 miljoen actieve gebruikers.
Privacy
‘The token aims to correctly price user attention within the platform. Advertisers pay BAT to website publishers for the attention of users. The BAT ecosystem includes Brave, an open-source, privacy-centered browser designed to block trackers and malware. It leverages blockchain technology to anonymously and track user attention securely and rewards publishers accordingly.’ BAT is wat u krijgt om de advertenties van uw keuze toe te laten in de Brave Browser. Op de sites die u bezoekt. In alle anonimiteit dan nog, want er bestaan in dit ecocysteem géén trackers. En ook géén malware dat gevaar kan opleveren voor uw systeem. Dit is wat echte privacy voorstelt en betekent. Nog enkele cijfers, specifiek over het token BAT, dat wel op de meeste cryptobeurzen noteert.
Cijfers
Op moment van schrijven, midden april 2020, is BAT nummer 34 op de ranglijst van 5000+ cryptocurrencies naar marktkapitalisatie cryptocurrencies. Die omvang bedraagt iets over 230 miljoen dollar tegenwaarde. Op zo’n 40 miljoen na zijn alle 1,5 miljard tokens reeds gedistribueerd, in de markt gezet. De hoogste en de laagste koers dan historisch:
‘All Time High $0,980702 USD(Jan 09, 2018)
All Time Low $0,066209 USD(Jul 16, 2017)’
Androidheadlines.com publiceerde in januari 2020 een lijst met de beste browsers voor Android:
‘Top 11 best Android browsers 2020
Below is a quick overview of the top 11 best internet browser apps for 2020, including any download and in-app purchase costs.
Download Cost | In-app cost (per item) | |
Google Chrome | ✕ | ✕ |
Opera Mini | ✕ | ✕ |
DuckDuckGo | ✕ | ✕ |
Brave | ✕ | ✕ |
Opera | ✕ | ✕ |
Firefox | ✕ | ✕ |
Dolphin | ✕ | ✕ |
Kiwi | ✕ | ✕ |
Opera Touch | ✕ | ✕ |
Microsoft Edge | ✕ | ✕ |
Samsung Internet | ✕ | ✕ |
De beste voor privacy
Specifiek over de Brave Browser noemt het artikel deze en DuckDuckGo de twee beste browsers voor privacy. En privacy is hot, en zal hoogstwaarschijnlijk nog hotter worden in de toekomst.
Detail beoordeling van Brave:
- ‘Price: Free to download
- In-app purchases: None
- Android version: Varies with device
Much like DuckDuckGo, Brave is also a browser focused on privacy. This browser has been around for quite some time now, and more and more users are switching to it. Brave is a really fast browser with over 10 million downloads in the Play Store. This browser is currently holding a 4.3-star rating.
The main goal of Brave is to keep your browsing secure and private. It comes with a really competent ad blocker, and also a pop-up blocker. It is also designed to save both data and battery, as it won’t load many of those annoying pop-ups that other browsers do. This browser comes with many security-related features, such as HTTPS Everywhere, script blocking, 3rd party cookie blocking, and incognito private tabs.
You will also find all your regular Internet browser features here. Including bookmarks, browsing history, tabs, back and forward buttons, and so on. In fact, the experience of using this browser is quite similar to using Chrome, in our opinion. Brave does have that upper hand of some added pop-up blocking and ad-blocking, not to mention that it’s extremely fast. Brave Browser is worth trying out, that’s for sure.‘ Zo hoort u het ook eens van een ander. Brave Browser, de dappere zoeker.