Sinds zaterdag 17 november 2018 zijn al honderdduizenden Fransen de straat opgegaan in wat een nationaal protest lijkt te worden. De directe aanleiding is de verhoging van de benzineprijzen door de regering van Macron. Tal van brandstofdepots zijn niet meer toegankelijk. Zeker 2000 cruciale wegen werden geblokkeerd. Van Parijs tot Boulogne chaos op de wegen. Via onder meer sociale media wordt opgeroepen te anticiperen. En een ‘gilet jaune’ of geel hesje te dragen als visueel teken van protest. Er zijn al minstens één dode en honderden gewonden gevallen. Wordt dit die ene (benzine)druppel teveel die Frankrijk sociaal in rep en roer zet?
Weg met Macron?
Frankrijk is niet meer zo blij met haar president Emmanuel Macron als anderhalf jaar geleden, sinds zijn inauguratie op 14 mei 2017. Eén ‘gilet jaune’ drukt het wel erg sterk uit:
“la seule chose qu’on réclame ici, c’est le départ de monsieur Macron”
De onvrede met hun president zit bij veel Fransen diep. De hogere milieubelasting, de gedaalde koopkracht. De eerste minister was zondag 18 november op televsie te zien en horen. Hij zei het leed te begrijpen maar dat de regering koers zal houden om aan haar klimaatverplichtingen te voldoen. Premier Édouard Philippe stelde de Fransen te willen ‘bevrijden van de afhankelijkheid van de auto.’ Tja, dat kan allemaal wel zo zijn, maar een goed landsbestuurder moet weten dat je burgers op twee cruciale punten nooit mag provoceren. Twee zaken die ‘sacré’ zijn in de meeste industrielanden. Voor de automobilist is zijn wagen heilig, en voor de toerist zijn jaarlijkse vakantie. Morrel daaraan en je krijg geheid hommeles.
Anti-nationalist
Nog in november riep hij te Berlijn bij een herdenking op voor een sterker Europa. Meer Europese samenwerking en samen sterker tegen een nefast soort nationalisme. Het soort dat tot racisme en extremisme leidt. Met bondskanselier Merkel pleitte hij zelfs voor een eigen Europees leger. Zeer tegen de zin van de Amerikaanse president Trump maar dat lijkt hen weinig te kunnen schelen. Vrienden zijn Trump en Macron zeker niet. “Ik ben de grootste tegenstander van nationalisten”, zegt Macron zelf. Een opvallende uitspraak voor een Fransman, ook al bedoelde hij in deze vooral de nationalisten binnen Europa.
Nog maar 21% steunt Macron
Nog maar 21 procent van de Fransen steunt Macron, aldus de recentste peiling. Een absoluut dieptepunt. Emmanuel Macron wordt door sommigen zelfs ‘de president van de rijken’ genoemd. Hem wordt door anderen ook verweten elke voeling met de dagelijkse realiteit van de Fransen te hebben verloren. En dan waren er nauurlijk nog de grote en kleine incidenten. Veel op zo’n korte tijd eigenlijk. Een van zijn lijfwachten had eerder een demonstrant hardhandig aangepakt. Er zijn nogal wat terroristische aanslagen in Frankrijk geweest. Het lijkt erop alsof president Macron de schuld krijgt van zowat alles wat er fout gaat in het land. Zerohedge.com: ‘Two-thirds of French people expect a “social explosion” in coming months.‘ Dàt klinkt natuurlijk niet zo best…
Ik ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren eer in Europa de vlam in de pan slaat.
Nou ja, na Frankrijk dus nu ook in België: https://nos.nl/artikel/2260353-tankstations-belgie-zonder-brandstof-door-protesten-gele-hesjes.html En wat te denken wanneer in NL de gevolgen van het akkoord van Parijs ook worden doorberekend? Milieuheffingen zouden volgens de planning vanaf 2019 jaarlijks worden verhoogd. Straks in NL ook protesten van Blokkeerfriezen en voetbalhooligans, ze hebben al geoefend.
Of wanneer t.g.v. spanningen in het Midden-Oosten de benzineprijzen exploderen en energie haast onbetaalbaar wordt. Dan kunnen wij ook hier massale volksopstanden en onlusten verwachten.
Ja, het wordt allemaal mooi gebracht in het kader van “milieuheffingen en Co2 reductie”,maar de realiteit is dat ze bezig zijn Europa naar beneden te drukken (welvaart te ontnemen) om plaats te maken voor China en India (in ieder geval Oostelijk). China koopt alle olie weg. Dit proces is al ongeveer sinds 2005 aan de gang. Dat is mijn mening in ieder geval. De oliewereld wordt er steeds meer eentje van: we zitten tegen onze top(of plateau) en dus moet alles steeds meer verdeeld gaan worden.
Diesel: mijn mening is dat ze Diesel zijn aan het onttrekken aan Europa omdat we steeds meer wereldwijd beginnen te sukkelen met diminishing returns: afnemende efficiëntie in de grondstoffenwinning. Peak everything. Ertsen worden steeds minder vruchtbaar dus er moet meer en dieper gegraven worden om dezelfde opbrengst te halen.. Het zogenaamde: laag hangend fruit principe. Alle “heavy machines”, om grondstoffen te winnen en te transporteren, daar is diesel voor nodig. Ik denk dat men daarom op diesel begint te azen. Er zal steeds meer energie aan de reële economie onttrokken moeten worden om de grondstoffen die we nodig hebben te winnen.