Met de Brave Browser (BB) van Brave Software is er sinds januari 2016 een concurrent bij gekomen voor Google’s Chrome. Van de markt voor besturingssystemen (browsers) bezit Chrome meer dan 50 procent (november 2018). Maar in nauwelijks 3 jaar is het aantal gebruikers van Brave gestegen tot meer dan 4 miljoen. De BB betekent een open en gratis software, gedecentraliseerd (blockchain) en volledig uitgerust voor digitale munten. Brave blokkeert advertenties en trackers die uw surfgedrag volgen. En last but not least: heeft een eigen cryptomunt, de Basic Attention Token (BAT).

Betaald worden om advertenties te bekijken

Inderdaad: met Brave bepaalt u zelf of en welke advertenties u wilt ontvangen. Daarvoor ontvangt u een aantal tokens, BAT, die u vervolgens kunt gebruiken. Om uw favoriete websites te ondersteunen, aan liefdadigheid te doen of op een andere manier uit te geven. In de BAT shop bijvoorbeeld. Of u houdt ze bij als investering voor de toekomst. BAT is immers sinds 1 juni 2017 (crypto)beursgenoteerd. Ook hier zie je weer de slimme zet toegepast zoals bij Ripple (naam van zowel het bedrijf als de munt XRP). Eerst een project dat aan ‘iedereen’ in de markt als gebruiker kan appeleren. Veiliger, sneller, beter zijn. De Brave Browser voor websurfers en in Ripple’s geval een netwerk om internationaal geld te verzenden, bedoeld voor banken en andere grote financiële partijen. Om pas in een later stadium te introduceren wat het hoofddoel is. Namelijk respectievelijk de BAT munt te promoten en de XRP.

Wat is beter: Brave of Chrome?

Hier worden beide browsers accuraat vergeleken. Op het gebied van privacy komt Brave er heel wat beter uit dan Chrome. Google verdient wel miljoenen aan ‘ken je consument’ of in dit geval: je gebruiker. Maar net dat wil BB fixen. Die gebruiker (u ook?) heeft recht op privacy, recht op zelf bepalen wat hij/zij wil zien en vooral: niet zien. Privacy wordt sinds de Facebook historie almaar meer een hot issue. De Brave Browser komt in het algemeen trouwens naar voor als ‘beter’ dan Google’s Chrome. ‘Basic Attention Token radically improves the efficiency of digital advertising by creating a new token that can be exchanged between publishers, advertisers, and users. It all happens on the Ethereum blockchain.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: