De inflatie in Nederland is wederom toegenomen. Volgens het CBS stegen de consumentenprijzen met 2,0% op jaarbasis. In februari bedroeg de inflatie nog 1,9%. De helft van de inflatie komt door hogere prijzen voor energie, huisvesting en vervoer. Als we gaan kijken per productgroep blijkt dat koffie, thee en cacao het meest in prijs zijn gestegen. Op jaarbasis moesten consumenten in maart bijna 15% meer betalen voor deze non-alcoholische dranken.
Ook autobrandstofffen werden fors duurder. Deze productgroep steeg met 10,6% op jaarbasis, zo blijkt uit de statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Slechts één productgroep werd significant goedkoper. Voor audio, video, computers en software betaalden de Nederlandse consumenten in maart in vergelijking met een jaar geleden 8,2% minder.
Ook duurdere verzekeringen en vliegtickets laten de inflatie stijgen. In maart waren de verzekeringspremies 3,8% hoger dan een jaar eerder. Dit kwam grotendeels door de stijging van de assurantiebelasting per 1 maart 2011 van 7,5% naar 9,7%. Benzine is bij de tankstations nooit eerder zo duur geweest als in de tweede week van maart. Toen was de prijs van Euro95 1,652 euro per liter.
In maart was de inflatie volgens de Europees geharmoniseerde methode (HICP) in Nederland voor de derde maand op rij 2,0%. Volgens Eurostat was de inflatie in de eurozone in maart 0,2 procentpunt hoger dan in februari en daarmee opgelopen naar 2,6%. De inflatie in de eurozone is nu 0,6 procentpunt hoger dan in Nederland. In tegenstelling tot de rest van de eurozone reageren de energieprijzen in Nederland niet direct op de stijgende olieprijzen. In de eurozone is vooral huisbrandolie fors in prijs gestegen. Deze brandstof wordt in Nederland nauwelijks gebruikt.


