
Online verkoop is de laatste jaren alleen maar groter worden. De economie is duidelijk aan het verschuiven naar een online economie. Eén manier waarop ondernemers daarvan profiteren, is door te beginnen met dropshipping. Maar wat is dat eigenlijk, en is het een goed idee?
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een concept voor webwinkels waarbij winkeliers de producten die ze verkopen in hun webwinkel zelf niet op voorraad hebben. In plaats daarvan bestelt de webshop een product dat door een klant besteld wordt zelf vervolgens bij een fabrikant, groothandel of soms zelfs een andere webshop. Deze ‘derde partij’ verstuurt het product vervolgens direct naar de klant, waardoor de dropshipping-retailer zelf geen enkel fysiek contact met het product heeft.
Voordelen van dropshipping
Hoe vreemd het concept van dropshipping misschien in de oren klinkt, vooral als je gewend bent aan een meer traditionele vorm van detailhandel, er zitten wel degelijk interessante voordelen aan voor de ondernemer. Deze hoeft ten eerste niet te investeren in voorraad en een magazijn. Zo hoeft de dropshipper zich geen zorgen te maken over producten die wel ingekocht zijn maar niet verkocht worden en is het mogelijk om een veel breder productassortiment aan te beiden. Daarnaast is bij dropshipping de overhead laag. Het opstarten van een webshop met een dropshipping-concept is dus niet duur en ingewikkeld. Met een bedrijfskrediet om een goede webshop mee op te zetten en andere kleine opstartkosten te financieren kun je snel van start gaan.
Nadelen van dropshipping
Er zitten natuurlijk niet alleen maar voordelen aan dropshipping. Als dropshipper heb je zelf weinig invloed op de klanttevredenheid, omdat jij niet degene bent die het product levert. Maar als een klant een probleem ervaart met een bestelling, ben jij wel de verantwoordelijke, omdat het product bij jou gekocht is. Jij moet dit oplossen, terwijl je geen beeld hebt van de oorzaak van het probleem. Vaak is terugbetalen daarom de meest eenvoudige optie. Die tegenslag moet je voor eigen rekening nemen. Voor klanten is er nog een ander nadeel: als jij producten van verschillende fabrikanten en groothandelaren aanbiedt, blijven de verzendkosten optellen wanneer een klant meerdere producten bestelt. Die extra verzendkosten neem je doorgaans niet voor eigen rekening, want dat gaat van marge af die ervoor zorgt dat je winst maakt op je verkopen. Die marge is vaak toch al niet zo groot.
Wil je wel graag profiteren van de groeiende online economie door een webwinkel te beginnen, maar zie je het concept van dropshipping niet zitten? Overweeg dan om een zakelijke financiering van Floryn aan te vragen zodat je een voorraad kunt aanleggen en een magazijn in gebruik kunt gaan nemen.
Deze content is tot stand gekomen in samenwerking met Floryn.


