De zeevaart bevat belangrijke indicatoren omtrent de wereldeconomie. Zowel de vraag en aanbod op het gebied van laadruimte alsook de te vervoeren goederen en grondstoffen geven zorgwekkende signalen af. Ontwikkelingen in de offshore geven signalen dat olie niet meer eenvoudig winbaar is. Insider Hans Peter geeft een update.Nog steeds wordt de vrachtenmarkt gekenmerkt door een overcapaciteit in het aanbod van laadruimte. Enkele reders (een persoon die eigenaar is van één of meerdere schepen, of daar minimaal een controlerend belang in heeft) hebben traditioneel hun positie versterkt om in tijden van crisis juist schepen te laten bouwen en in tijden van grote voorspoed de oudere afgeschreven schepen voor een goede prijs te verkopen. Dit was een succes verhaal. Tot het jaar 2008.

Foto 22.08.2014 genomen door Goudportal.
Laadruimte vraag en aanbod
Ook bij deze crisis werd verwacht dat het een V patroon zou aannemen. Eerst sterk naar beneden en vervolgens na de genomen noodmaatregelen een sterke stijging omhoog. Op de sterke stijging omhoog wordt nog steeds gewacht. De nieuwbouw is inmiddels in de vaart genomen. Het laadruimte aanbod is veel groter dan het ladingaanbod, met als gevolg hiervan lage vrachtprijzen.
Gloednieuwe schepen
Er zijn zelfs gloednieuwe schepen die nog nooit lading getransporteerd hebben. Een voorbeeld hiervan is het hier afgebeelde schip, deze ligt sinds de nieuwbouw al een jaar lang aangemeerd aan de Lehmannkai te Luebeck. Zie foto hierbovem. Nog nooit lading aan boord gehad. Uit respect voor de eigenaars zullen we de naam van het schip niet noemen, het is zo al erg genoeg.
Experimenten en besparende maatregelen
Het is wachten op de aangekondigde betere tijden met groei als voor 2008. Totdat deze groei er komt liggen er meerdere gloednieuwe schepen opgelegd. De brandstof prijzen zijn echter wel constant hoog. Alle reders zijn ertoe overgegaan brandstof besparende maatregelen door te voeren. Er worden model proeven uitgevoerd om de beste trim en diepgang te bepalen. Schepen worden dan zo bij-geballast dat hieraan zo goed als mogelijk voldaan wordt. Ook worden er speciale nieuw ontwikkelde gladde verf soorten op het onderwaterschip gebruikt. Experimenten met vliegers en zeilen zijn op niets uitgelopen. Duikers verwijderen aangroei aan het onderwaterschip met een grotere regelmaat. Dit maakt het schip gladder.
Maatregelen voor Ferries
Als belangrijkste maatregel wordt de dienstvaart verminderd. Om een voorbeeld te geven, een ferry op de Europese wateren als de Noordzee en de Oostzee verbruikt met volle kracht ongeveer 106 m3 zware stookolie per etmaal (dag). De dienstvaart bedraagt dan 23 knopen. (1 knoop is 1.852 km per uur) Nu is de dienstvaart gereduceerd tot rond de 20 knopen, het verbruik is dan 70 m3 per etmaal. Het meest zuinig is het bij een vaart van 15 knopen, dan is het verbruik slechts 37 m3 per etmaal. Hier valt dus nog veel te sparen. Als de economie nog verder verslechterd wordt dit een realistische optie.
Nog meer kosten
Vanaf 1 januari 2015 is het verplicht om een filter in de schoorsteen te hebben. Veel schepen zijn dit jaar al in het droogdok geweest om deze in te bouwen. De aanschaf van zo een filter kost rond 1 miljoen euro. Voor sommige reders is dit niet meer op te brengen. De schepen zonder deze filter, ook wel “scrubbers” genoemd, zullen met diesel gaan varen in plaats van zware stookolie. Uiteraard is deze brandstof zelfs nog duurder.
Brandstof Europa ten opzichte van brandstof Rusland
Vanwege de hoge brandstofprijzen wijken veel schepen uit naar Rusland om daar brandstof te bunkeren. De prijs is daar laag en de kwaliteit is goed. Veel brandstof die gebunkerd wordt in de havens van de E.U. bevat vaak afval zoals verwerkte olie, chemicaliën en sludge. Vooral te Rotterdam en Antwerpen met haar vele raffinaderijen en afgifte punten is dit het geval. Dit is een goedkope manier om van de afvalstoffen af te komen.
Schepen op gas
De laatste 4 jaar is er transitie gaande om schepen op gas te laten varen. Alle fabrikanten van scheepsmotoren bouwen nu ook motoren die óók op gas kunnen draaien of die zelfs alleen op gas draaien. Er zijn hierbij technologische uitdagingen. De brandstof leidingen zijn dubbel uitgevoerd om te voorkomen dat bij een scheur hierin meteen een explosie volgt. De brandstof tanks moeten gekoeld zijn en druk kunnen verdragen. Verder is het bunkeren van gas nog een heikele bezigheid. Toch gaat het snel die kant op. De eerste schepen varen reeds op gas. Ook in de binnenvaart. Lees meer op Goudportal.


