De zeevaart bevat belangrijke indicatoren omtrent de wereldeconomie. Zowel de vraag en aanbod op het gebied van laadruimte alsook de te vervoeren goederen en grondstoffen geven zorgwekkende signalen af. Ontwikkelingen in de offshore geven signalen dat olie niet meer eenvoudig winbaar is. Insider Hans Peter geeft een update.Nog steeds wordt de vrachtenmarkt gekenmerkt door een overcapaciteit in het aanbod van laadruimte. Enkele reders (een persoon die eigenaar is van één of meerdere schepen, of daar minimaal een controlerend belang in heeft) hebben traditioneel hun positie versterkt om in tijden van crisis juist schepen te laten bouwen en in tijden van grote voorspoed de oudere afgeschreven schepen voor een goede prijs te verkopen. Dit was een succes verhaal. Tot het jaar 2008.


Foto 22.08.2014 genomen door Goudportal.

Laadruimte vraag en aanbod

Ook bij deze crisis werd verwacht dat het een V patroon zou aannemen. Eerst sterk naar beneden en vervolgens na de genomen noodmaatregelen een sterke stijging omhoog. Op de sterke stijging omhoog wordt nog steeds gewacht. De nieuwbouw is inmiddels in de vaart genomen. Het laadruimte aanbod is veel groter dan het ladingaanbod, met als gevolg hiervan lage vrachtprijzen.

Gloednieuwe schepen

Er zijn zelfs gloednieuwe schepen die nog nooit lading getransporteerd hebben. Een voorbeeld hiervan is het hier afgebeelde schip, deze ligt sinds de nieuwbouw al een jaar lang aangemeerd aan de Lehmannkai te Luebeck. Zie foto hierbovem. Nog nooit lading aan boord gehad. Uit respect voor de eigenaars zullen we de naam van het schip niet noemen, het is zo al erg genoeg.

Experimenten en besparende maatregelen

Het is wachten op de aangekondigde betere tijden met groei als voor 2008. Totdat deze groei er komt liggen er meerdere gloednieuwe schepen opgelegd. De brandstof prijzen zijn echter wel constant hoog. Alle reders zijn ertoe overgegaan brandstof besparende maatregelen door te voeren. Er worden model proeven uitgevoerd om de beste trim en diepgang te bepalen. Schepen worden dan zo bij-geballast dat hieraan zo goed als mogelijk voldaan wordt. Ook worden er speciale nieuw ontwikkelde gladde verf soorten op het onderwaterschip gebruikt. Experimenten met vliegers en zeilen zijn op niets uitgelopen. Duikers verwijderen aangroei aan het onderwaterschip met een grotere regelmaat. Dit maakt het schip gladder.

Maatregelen voor Ferries

Als belangrijkste maatregel wordt de dienstvaart verminderd. Om een voorbeeld te geven, een ferry op de Europese wateren als de Noordzee en de Oostzee verbruikt met volle kracht ongeveer 106 m3 zware stookolie per etmaal (dag). De dienstvaart bedraagt dan 23 knopen. (1 knoop is 1.852 km per uur) Nu is de dienstvaart gereduceerd tot rond de 20 knopen, het verbruik is dan 70 m3 per etmaal. Het meest zuinig is het bij een vaart van 15 knopen, dan is het verbruik slechts 37 m3 per etmaal. Hier valt dus nog veel te sparen. Als de economie nog verder verslechterd wordt dit een realistische optie.

Nog meer kosten

Vanaf 1 januari 2015 is het verplicht om een filter in de schoorsteen te hebben. Veel schepen zijn dit jaar al in het droogdok geweest om deze in te bouwen. De aanschaf van zo een filter kost rond 1 miljoen euro. Voor sommige reders is dit niet meer op te brengen. De schepen zonder deze filter, ook wel “scrubbers” genoemd, zullen met diesel gaan varen in plaats van zware stookolie. Uiteraard is deze brandstof zelfs nog duurder.

Brandstof Europa ten opzichte van brandstof Rusland

Vanwege de hoge brandstofprijzen wijken veel schepen uit naar Rusland om daar brandstof te bunkeren. De prijs is daar laag en de kwaliteit is goed. Veel brandstof die gebunkerd wordt in de havens van de E.U. bevat vaak afval zoals verwerkte olie, chemicaliën en sludge. Vooral te Rotterdam en Antwerpen met haar vele raffinaderijen en afgifte punten is dit het geval. Dit is een goedkope manier om van de afvalstoffen af te komen.

Schepen op gas

De laatste 4 jaar is er transitie gaande om schepen op gas te laten varen. Alle fabrikanten van scheepsmotoren bouwen nu ook motoren die óók op gas kunnen draaien of die zelfs alleen op gas draaien. Er zijn hierbij technologische uitdagingen. De brandstof leidingen zijn dubbel uitgevoerd om te voorkomen dat bij een scheur hierin meteen een explosie volgt. De brandstof tanks moeten gekoeld zijn en druk kunnen verdragen. Verder is het bunkeren van gas nog een heikele bezigheid. Toch gaat het snel die kant op. De eerste schepen varen reeds op gas. Ook in de binnenvaart. Lees meer op Goudportal.

12 reacties

  1. Met deze veranderingen in de scheepvaart en steeds meer marginaal opgeleide officieren uit Azie kan het niet anders dan flink fout gaan in de scheepvaart. De toekomst ziet er niet goed uit

  2. Vreemd at ik de term ‘Baltic Dry Index’ inclusief grafiekje van de afgelopen 6 jaar niet heb aangetroffen in het artikel 😉

    1. Dat zal wel zijn omdat de Baltic Dry net zoals de naam aangeeft alleen maar bulk, droge goederen aangeeft. Hans Peter spreekt hier naar mijn idee over zeevaart in het algemeen. Niet zo verwonderlijk dus.

  3. Lieve mensen,

    Wat zou het leuk zijn om ook eens iets positiefs te kunnen lezen over de economie. Andere belangrijke economische indicatoren geven wel degelijk een positiever beeld inmiddels (vs,azie). Laat er geen misverstand over bestaan, biflatie is een interessant blg waar veel tijd en aandacht in wordt gestoken door zowel de moderators alswel de lezers. Aan de andere kant bespeur ik hetzelfde gedrag wat biflaten anderen verwijten, oogkleppen etc. We weten inmiddels wel dat het monetair stelsel gebaseerd is op krediet en kunstmatig in de lucht wordt gehouden. Tegelijkertijd draait de economie gewoon verder. De meeste van jullie gaan vandaag gewoon naar het werk en sluiten aan in de file met mensen die dat ook doen. Het gegeven dat een systeem niet eerlijk in elkaar steekt betekent nog niet dat het niet werkt. Daarvoor zijn de belangen te groot en de middelen oneindig (onbperkte schuld creatie). Adapt.

    1. Je hebt gelijk idd maar sites zoals biflatie geven tegengas en dat is ook wel eens lekker.
      De halleluja berichten over de economie zijn ook best eenzijdig soms & 0.05% ECB rente kwam er ook niet voor de lol.

      Japan draait ook nog steeds sinds de jaren 80 en is een goed voorbeeld van het opblazen van een staats schuld en nog steeds draaiende houden van een land..
      Uiteindelijk komt er weer een generatie die de crisis uit 07” vergeet en weer gaat spenderen.

      Maar dankzij sites zoals biflatie & de bijbehorende reacties ben ik mijn hypotheek gaan aflossen omdat ik nu weet hoe een bank zijn geld verdient & ik het er niet mee eens ben. + het is heerlijk om je schuld naar beneden te zien gaan.

      Ook dankzij sites als biflatie & de reacties denk ik beter na over mijn toekomst en probeer meer zelfvoorzienend te leven omdat ik er al van uit ga dat ik geen pensioen meer krijg / het minimaal zal zijn. Daarbij houd ik er rekening dat de overheid gekke dingen kan gaan doen zoals in Cyprus, de ‘eenmalige’ belasting over spaargeld…

      Maar een verhaal heeft altijd 2 kanten en het heeft geen zin om er zuur door te worden.

      Ik werk in het midden oosten met Indiers, Nepalezen, Egyptenaren, Syriers, mensen uit Pakistan & Libanon. De meeste werkers zijn 11 maanden van huis & gaan 1 maand naar huis als het al niet 1x de 2 of 3 jaar is.

      1 ding is zeker, we hebben het allemaal een stuk beter in Nederland dan deze mensen & over 10 jaar nog steeds.

  4. Ik kom uit de zeevaart en vaar zelf op een containerfeeder. Afgebeelde Containerfeeder zou een jaar lang stil hebben gelegen en nog nooit lading hebben vervoerd. Vreemd, de Sietas scheepswerf waar dit schip is gebouwd is al een paar jaar failliet en dit is zeker niet het laatste type dat ze gebouwd hebben. Verder als je naar het onderwaterschip kijkt dan zie je aan de antifouling dat dit schip weldegelijk al heeft gevaren. Het klopt echter wel dat de afgelopen jaren veel van deze feederschepen stil hebben gelegen in afwachting van nieuwe charters.

  5. Het gaat goed hoor, in Nederland, en in Europa. Tientje d’rbij, tientje d’r af, en Draghi vult onze zakken met toxic assets. Hahaaa, wacht maar tot de muziek stopt in deze stoelendans; blijken er helemaal geen stoelen te zijn, hahaaa!

    Alleen een handvol palen voor de Facebookers met de glazige ogen.

    Show me your selfie now!

    1. Het gaat inderdaad heel erg goed met Nederland. Weer zo’n 150 faillissementen uigesproken gisteren en zo verdwijnt de “dynamische” economie stukje bij beetje. Er blijft slechts een schimmige flitseconomie over, nu ze het toch over een NATO-flitsleger hebben. We kunnen wel positief probleren te blijven maar enkel door observatie zakt de moed je al gauw in de schoenen. En Je hebt gelijk: toxix assets. Je weet ongetwijfeld welke bedragen er aan derivaten op de balansen van de banken voorkomen. Vandaar ook de drang naar oorlog.

  6. Zeevaart als indicator voor wereldeconomie?
    Een artikel van 3 september 2014

    En de ECB heeft de rente verlaagd naar 0,05 %.
    Hiermee geeft Draghi/ECB de schrijver van dit artikel volledig gelijk.
    De schrijver van dit artikel is denk ik redelijk goed op de hoogte van wat er daadwerkelijk aan de hand is in de irreële economie.

    In 1999 kon je 9,50 euro bruto per uur krijgen als magazijnmedewerker.
    Anno 2014 kun je 9,50 bruto per uur krijgen.

    Voor oost-Europeanen is dit nog altijd een wereldloon. Maar als je een hypotheek hebt zoals ik en je bent je baan kwijt en moet verplicht aan het werk voor de bijstand dan wordt het er allemaal niet leuker op.

    Die V-W-L grafiek waar men het over had in de media dat kon wel eens een L gaan worden.
    Heel diep vallen in 2008 want de krediet-kraan werd dicht gedraaid.
    En nu in september 2014 is de ECB wederom met een ongekende noodmaatregel gekomen om de banken de dwingen de kredietkraan weer open te laten draaien door maar 0,05 % rente aan banken te vragen aan wie de ecb geld gaat uitlenen.

    Wat mij heel erg opvalt is dat banken dus nog steeds heel erg moeizaam geld uitlenen aan bedrijven en consumenten.
    De banken zien dus een hele hoop onzekere factoren in de reeele economie die een hoop journalisten, hoogleraren en rtl 7 goeroes niet willen zien, niet kunnen zien, niet durven te zien.

    Gaan we het nog zien dat de ECB/Draghi voor 2021 zelf geld gaan uitlenen aan bedrijven, consumenten en regeringen?

    Wanneer kan ik mijn lopende rekening openen bij de ECB?

    Of ga ik dan toch maar naar een bank die daadwerkelijk goudgedekte bankbiljetjes uitgeeft….
    Die ik kan uitgeven bij bedrijven die deze daadwerkelijk goudgedekte bankbiljetjes accepteren…

    Eerst die ECB-stress-test maar eens afwachten dit jaar.

    En dan zullen we zien of banken elkaar alweer volledig vertrouwen. En op basis van dat vertrouwen elkaar weer geld gaan uitlenen en dus ook weer aan bedrijven, consumenten en regeringen.

    Een gevolg van dit financiële beleid weet ik wel. De bruto-lonen gaan nog meer naar beneden en sommige kosten van het leven worden smerig duur zo niet onbetaalbaar.
    Je gaat je straks afvragen of het nog wel verstandig is om kinderen te nemen. Gelukkig heb ik twee wolken van kinderen en dacht ik er toen nog niet bij na.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: