De Franse startup Transition-One zou een techniek ontwikkeld hebben om elke wagen elektrisch te doen rijden. “Ik verkoop aan mensen die zich geen elektrische auto van 20.000€ kunnen veroorloven.” Aldus stichter Aymeric Libeau in een interview met Bloomberg. Kostprijs om zowel benzine als dieselauto’s om te turnen: 8500€. In Frankrijk wordt er subsidie voor gegeven wat de kostprijs nog terugbrengt tot 5000€. Zijn eerste prototype is een Renault Twingo van 2009.
In één dag
‘French startup Transition-One has developed retrofitting technology that adds an electric engine, batteries and a connected dashboard into older models of Fiat Chrysler Automobiles NV, Volkswagen AG, Renault SA and PSA Group (…)’ Libeau hoopt op Europese goedkeuring om reeds in september 2019 de eerste orders aan te kunnen nemen. Zijn onderzoek en testen hebben twee jaar gekost. Het is verricht in samenwerking met een Franse technische school. Verder zoekt hij 6 miljoen euro om een fabriek op te richten. Deze zou 4000 auto’s per jaar kunnen omturnen. Duur om een wagen om te bouwen? Eén dag.
Grote schaal
Nogal wat steden zijn de oudere, sterk vervuilende dieselwagens aan het bannen of fiscaal bestraffen. Mogelijk zou het voor deze autobezitters een oplossing zijn. Om alsnog te blijven rijden maar dan minder schadelijk voor het milieu. ‘Ook in Nederland hebben tal van bedrijfjes dit de afgelopen jaren gedaan. Het bijzondere van Transition-One is echter de ambitie om dit op grote schaal te gaan doen, terwijl geprobeerd wordt de kosten heel laag te houden.’ Elektrisch tijden wordt alom gepromoot als groen rijden. Maar de vraag moet gesteld worden: is de energie nodig om te batterij op te laden wel groen (genoeg)?!
De markt
De ANWB heeft alle elektrische auto’s in Nederland in kaart gebracht. Van de goedkoopste tot de duurste, anno 2018/2019. Plus de modellen die nog in 2020 en 2021 verwacht worden. Dat gaat dan van zo’n 23.000€ tot wel 100.000€, voor de prijzen die nu reeds bekend zijn.
Formule E-Team (FET)
Zo heet het initiatief door de Rijksoverheid genomen, enkele jaren geleden, samen met een heel aantal Nederlandse bedrijven. Daaruit is de Green Deal Elektrisch Vervoer 2016 – 2020 uit voortgekomen. ‘De Green Deal Elektrisch Vervoer 2016-2020 wil alle acties op EV-terrein bundelen zodat elektrisch vervoer een stevig fundament krijgt in 2020 en geen verdere overheidsondersteuning nodig heeft om door te groeien. Om dat te bereiken wil zij de consumentenmarkt verder ontwikkelen, de laadinfrastructuur verbeteren en verruimen (…)’ De doelstellingen voor de toekomst zijn dan:
- ‘dat in 2025 50% van de nieuw verkochte auto’s voorzien is van een elektrische aandrijflijn en stekker én dat minimaal 30% daarvan – oftewel 15% – volledig elektrisch is.
- voor 2020 is de ambitie dat 10% van de nieuw verkochte personenauto’s een elektrische aandrijflijn en stekker heeft
- dat in 2020 75.000 particulieren elektrisch aangedreven auto’s rijden, waarvan 50.000 tweedehands auto’s en 25.000 nieuwe voertuigen.’
Je kan ook voor 1000 euro je diesel laten ombouwen, twee verwarming’s elementen erin, eentje in de pomp en de andere in je tank, en je kan op raapzaadolie, sojaolie, zonnebloemolie, koolzaadolie of gefilterd frituurolie rijden en dan echt co2 neutraal, want volgend jaar staat het koolzaad alweer op het land en rijdt de trekker van de boer ook op dat zaad.
Hallo Hein,
Het gaat niet om het milieu, geloof niet in die fabeltjes!. Tot 6 jaar geleden reed ik met mijn dieselauto op zonnebloemolie In de zomer mixte ik 50-50. In de winter wat meer diesel.
Kosten van de zonnebloemolie: plm. 50 cent. Diesel in die tijd 1,10 euro.
Beter voor het milieu, beter voor mijn portemonnee, beter voor iedereen, BEHALVE voor de regering. Doordat steeds meer mensen dit gingen toepassen werden in rap tempo de zonnebloemfabrikanten verplicht om hun winkelprijzen te verdubbelen. En zo verloor de winkel extra omzet, mijn portemonnee werd leger, het milieu werd slechter. Maar dat was allemaal ondergeschikt aan de belangen van de Roverheid.
Alles draait om geld.
De kranten staan deze dagen weer vol over hoe moeilijk het is voor Jan Modaal om rond te komen. Maar zolang Jan modaal blijft vragen om loonsverhoging in plaats van belastingverlaging en blijft stemmen op de ‘politiek correcte partijen’ zal de strop om zijn nek alleen maar verder worden aangehaald.
Waarom promoot de overheid eigenlijk niet auto’s die rijden op perslucht. Het is denk zo’n 10 jaar geleden er een keer een programma op tv was gewijd. Maar daarna nooit meer iets van gehoord. Maar ze bestaan wel en ze kunnen, ik meen meer dan 300 km op 1 tankbeurt rijden. Maar ja, met rijden op perslucht is in het grote voordeel van de gewone man en dat is denk ik niet de bedoeling.
Niet iedereen wil in een invalide auto’tje rijden.
het klinkt misschien niet zo charmant als een dikke Audi GTi 1.8 injectie en weet ik het wat. Maar dat is slechts een kwestie van ontwerp en de juiste marketing toch Hein?