Digitaal 2019: Thailand aan de top voor mobiel bankieren, handel en cryptomunten

0

In tegenstelling tot wat je zou veronderstellen, is het geen westers industrieland dat op digitaal gebied aan de top staat. Digitaal 2019 is het recentste rapport van Hootsuite, de prominente Britse researcher voor alles wat digitaal is. Van mobiel bankieren en handel tot sociale media en digitale munten. Interessant materiaal want ‘mobiel’ is de toekomst. We gaan zowat ‘alles’ met onze smartphone kunnen (mogen, moeten) doen. U kunt het volledige rapport van 221 pagina’s hier zelf inkijken.

Nummer één digitaal

Thailand staat op nummer 1 op het gebied van mobiel bankieren. Op 2 voor wat betreft de eigendom van cryptomunten. En op de derde plaats voor de toepassingen van mobiel e-commerce. Op een bevolking van 69 miljoen in februari 2019, is de penetratie en het gebruik van alles wat digitaal is over het algemeen, het hoogst ter wereld.

Mobiel

Er zijn 92 miljoen mobiele abonnementen verkocht in het land. Een derde meer dan het aantal inwoners van het land. Van piepjong tot stokoud. Dat wil dus zeggen dat de actieve bevolking meer dan één abonnement heeft.

Internetbankieren

74 Procent van de bevolking bankiert mobiel. Op de tweede en derde plaats komen Zweden en Turkije. Met repectievelijk 71 en 68 procent.

Digitale munten

Van de internetgebruikers bezit 9,9 procent cryptomunten. Op dit gebied staat Zuid-Afrika aan de top met 10,7 procent. Op nummer drie is dat Indonesië met 9,5 procent. Het gemiddelde in de wereld is 5,5 procent. Stel u voor: gemiddeld bezit (iets meer dan) één op twintig internetgebruikers over gans de wereld reeds cryptomunten! Of moeten we zeggen ‘nog’. Want dit na het slechtste jaar ooit in de (relatief zeer korte) tienjarige geschiedenis van digitale munten in het algemeen: 2018…

Wallet

Hoevelen bezitten een e-wallet, een digitale portefeuille, en gebruiken die ook mobiel? Dus door middel van een app. Daarin staat Thailand op de vijfde plaats met 41 procent. De plaatsen één tot en met vier zijn dan voor ZuidKorea (55 %), Denemarken (53 %), Kenya (49%) en China (48%). Het wereldwijde gemiddelde is 37%. 

Commerce

71 Procent van de internetgebruikers koopt wel eens iets online met een smartphone. Alleen Indonesië en China gaan hierin voor met respectievelijk 76 en 74 procent.

Sociale media

In Thailand zijn 51 miljoen actieve gebruikers van sociale media. 49 Miljoen Thai doen dit mobiel. Wat betreft het aantal uren per dag aan sociale media besteed staat het land op de achtste plaats. Met 3.11 uur. De koplopers op dit gebied zijn De Filipijnen (4.12), Brazilië (3.34) en Colombia (3.31). Het wereldwijde gemiddelde ligt op 2.16 uur.

En Nederland?

Wij hebben ambities. Dat is mooi. Daarmee begint het altijd, toch? Zo wil Nederland, of onze regering toch, de digitale nummer één worden van Europa. Zo werd in de zomer van 2018 de strategie ‘Nederland Digitaal’ wereldkundig gemaakt. Een digitaliseringsstrategie met 24 bijbehorende ambities. ‘Hiermee wil het kabinet bijvoorbeeld het verdienvermogen van Nederland verder versterken, zorgen voor betere digitale vaardigheden en cyberveiligheid in de maatschappij.’

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.