Sinds de Europese leiders woensdagnacht tot een akkoord zijn gekomen over het nieuwe reddingsplan voor de schuldencrisis in Europa,  is het feest op de financiële markten. Alles staat fors in het groen en vooral de bankaandelen profiteren van de opgetogen stemming. Ook de edelmetalen stijgen mee met het sentiment.

De Europese deal heeft een gunstig effect op de prijs van grondstoffen. Vrijdagochtend is een troy ounce (31,1 gram) goud zo’n $1.740,- waard. Dat is ruim 6% hoger ten opzichte van een week geleden, toen de goudprijs nog rond de $1.600 schommelde en als dit zo blijft is dat één van de sterkste wekelijkse stijging in maanden. De zilverprijs schoot ook omhoog door het nieuws dat het Europese noodfonds zal worden uitgebreid naar 1 biljoen euro. Zilver steeg donderdag bijna 6% en staat vrijdag wederom in de plus. Een troy ounce zilver is momenteel $35,20 waard. De wekelijkse stijging bedraagt ruim 12%, dat is de grootste wekelijkse stijging sinds mei 2009. Lees verder op Goudvergelijken.nl

22 reacties

  1. Kennen jullie die frappante uitspraak van de indianen “Aan het einde der dagen zullen de withoofden merken dat men geld niet kan eten”.
    Dit geldt natuurlijk ook voor goud of zilver.
    Maar frappant is het wel en laat zien dat er feitelijk niets is opgelost.
    Zolang wij denken dat de economie moet groeien om gezond te blijven, zal het steeds verder bergafwaards gaan met dit piramidespel.
    De mensenplaag [ nu 7 miljard aarde-vervuilers ] doet de rest.
    Sorry, maar zo simpel zie ik het.

  2. @ siegfried bok

    Ik denk dat die uitspraak niet zo frappant is, alswel gedaan met een onbevuild en ongeindoctrineerde geest. De westerse mens leeft al 3 millenia in een door geld gerunde samenleving. Dat heeft ook voor de nodige crisa (crisussen?) gezorgd, maar die lijken we altijd weer te vergeten wanneer we een hand vol geld in de hand gedrukt krijgen! De enige crisa die de indianen kenden waren, wanneer de bizons een andere trek route namen. (en natuurlijk de komst van ene cristoffel columbus).

    Feit is wel dat inmiddels de hele wereld westers is en alles om dit geld is gaan draaien. Wanneer je dan toch met geld moet omgaan zou ik zeker een deel in PM stoppen, als is het maar om te spreiden. Toch zijn PMs ook een groot risico. In de komende EFU (european fashistic union) zal namelijk goud en zilver verboden worden om te bezitten, dus veel zullen we er niet aan hebben ben ik bang…

  3. @2012 Je hebt wel gelijk. De mensheid zelf verpest de aarde en ze verpesten deze wereld voornamelijk door maar één ding: geld. En daar denkt de mens dan weer gelukkig van te worden. Een papiertje met een getal erop. Uiteindelijk is deze crisis ook veroorzaakt door geld, of in ieder geval een gebrek eraan. Je kan niet oneindig met schulden leven, al proberen ze dat keer op keer weer.

    We hebben trouwens nu nog steeds het probleem dat we geen bizons kunnen vinden, ze zijn er nauwelijks meer 😉

  4. @Siegfried Bok, @2012?
    We zouden een inschatting moeten proberen te maken over de grootte van mogelijke doom scenario’s
    Indien we van het ergste uitgaan, zou je je ongeveer 2 doom scenario’s kunnen voorstellen. 1) Het blijft beperkt tot een financiële crash. In zo’n geval lijkt het me helemaal niet zo gek om goud en/of zilver te bezitten. 2) Geld wordt niets meer waard: In zo’n geval is zelfvoorzienend zijn (water, moestuin, houdbare voeding, zinvolle ruilmiddelen) een betere oplossing.
    Die laatste komt het meest bizar over maar is eigenlijk in alle gevallen de beste oplossing.

  5. @R,@2012
    Optie 2 “zelfvoorzienendheid” lijkt dan wel de beste optie, maar ten eerste zijn wij door de rijk”dom” zo dom geworden dat we absoluut niet meer weten hoe we en wat we kunnen eten want alles is vervuild tot de pest.
    De kunstmest mag dan nog net smakeloze groentes uit de grond krijgen, maar ook daar is het einde in zicht.
    Ik woonde 15 jaar in de binnenlanden van Portugal en zag niet alleen mijn beperkingen . Ook daar deed de kunstmest zijn intrede en die werd elk jaar ongeveer 2 keer zo krachtig.
    Op een gegeven moment groeiden de groente aanvankelijk dan nog welig, maar de opbrengst verminderde steeds meer.

    Wat veel griezeliger is is dat iedere geldcrisis uiteindelijk leidde tot mass-destruction door oorlogen.
    Waarom heeft onze vasallenstaat Griekenland het geld van de EU gebruikt voor aanschaf van tanks en zegt niemand daar iets van?
    Zou het kunnen zijn dat wij nu de Grieken gaan gebruiken als wapenschild tegen de vijand uit het Oosten?
    Is Europa niet al bezig met een “verdedigingslinie” waarin aanval de beste verdediging is?
    Er komt weinig over in de pers, maar iedereen weet dat de pers onderdeel is van de systeemdictatuur, die wij vrezen democratie noemen.
    Ik mag dan atheistisch zijn opgegroeid, maar ik vrees met grote vrezen dat de laatste wereldoorlog tussen Oost en West niet ver meer is.
    Nu noemt iedereen dit nog een doemscenario, maar achter de schermen van politiek Europa is er veel meer aan de hand dan wij mogen weten.
    En… misschien maar goed ook, want anders was het al lang totale anarchie.

  6. @Siegfried Bok
    Citaat:
    “Ik mag dan atheistisch zijn opgegroeid, maar ik vrees met grote vrezen dat de laatste wereldoorlog tussen Oost en West niet ver meer is.”

    Tja…Wat is niet ver meer ? Toch, een WO is er niet van de ene op de andere dag, Stel dat u gelijk heeft. Dan leef ik mijn laatste jaren liever met een zolder vol blikvoer en drinkwater dan dat ik dan op mijn goud/zilver kan gaan zitten. Trouwens met zelfvoorzienendheid doel ik niet op de grote massa van het “Rijk” der “Dom”men maar voor die ‘slimmerds’ die maatregelen treffen. Als Atheïst zeg ik: Bouw je eigen hedendaags ingerichte ‘Ark’.

  7. @R
    Dank voor je cynisme.
    Als je echt wilt weten hoe en waarom ik denk te weten na een onderzoek van ruim 30 jaar dan kan ik je slechts vragen om mijn website http://www.wetenschap-eindtijd.com te bestuderen.
    Helaas gaat het tot op heden wel zoals ik al jaren geleden voorspelde aan de hand van Oude Wetenschap over cyclische processen.
    Ik vrees dat het te moeilijk voor je is als ik zo je reactie lees.

  8. tjah die ark gaat ook niet lang drijven als de zondvloed komt… ten eerste zoals zeer terecht door siegfried opgemerkt weten we niet meer hoe we er een moeten bouwen en ten tweede werkt er geen koelkast op een ark, dus hoe hou je je spul goed???

    waarom ik ook denk dat de boel naar de haaien gaat is gebaseert op twee waarheden: 1: Het is een feit dat samenlevingen die te ver weg gingen staan van de basis op den duur onderuit zijn gegaan (mayas, incas, paaseiland, romeinen, grieken etc etc etc..), en wij staan heeeeel ver van de basis, als wij honger hebben dan tweeten we dat we boos zijn en verwachten we dat het bij de appie uit de muur komt…… 2: deze is korter: l’histoire se repete….

    Is er dan geen hoop? jawel er blijven altijd mensen achter, noem het visionairen of zoals darwin ze noemden de fittest… Ik geloof in de mens en ben ervan overtuigd dat we ook na deze crisis er nog zullen zijn… met hoeveel en waar? geen idee… Daarom is voorbereiden ook zo lastig, reken maar dat de buurt gauw “aanbelt” als jij je al weken niet laat zien op straat als iedereen hongerig loopt te plunderen…

  9. @Siegfried Bok
    Cynisch ? Misschien ben ik wel bloedserieus ! Ik probeer alleen aan te tonen dat edelmetalen toch echt niet eetbaar zijn.

    Al een tijdje geleden heb ik een kijkje genomen op de website die u aangeeft en heb het toen met interesse gelezen. Bovendien, ik sta er minstens voor open. Sterker nog, uiteindelijk krijgt u vroeg of laat gelijk met deze cycli. Maar ’t zit ‘m in die ‘vroeg of laat’ We hebben geen glazen bol waarin we het tijdstip kunnen voorspellen wanneer iets echt goed fout gaat.

    In een van uw reacties heeft u het over het donkerste van het donkerste scenario. In dit soort scenario’s zit u in laatste dagen toch ook liever aan de haringfilet’s dan dat u op uw goud en zilver zit ? Maar ja ? Wanneer sla je in ? Vroeg of laat is niet concreet.

  10. @2012?
    De eerst bereikbare ‘kippers in blik’ is boven in mijn keukenkastje tht mei 2015 onder een temperatuur van 20 graden. 😉

  11. Wat is dat toch altijd dat je goud en zilver niet kunt eten? Mensen die edelmetalen kunnen inkopen hebben meestal ook geld genoeg om een hoop voedsel op te slaan. Je kunt dan kiezen voor een en-en oplossing.

    En wat betreft Siegfried Bok: heerlijk dwarse en diepe denker. Ga vooral zo door.

  12. @Siegfried Bok.
    Die laatste regel van Rob G.

    @Rob G.
    Het gaat mij om ‘de gewone man’ die iets te besteden heeft maar niet het inkomen heeft van een Balkenende. Wat kan die doen om zich enigszins zelfvoorzienend te maken ?

  13. Okée R en 2012,
    Ik nodig jullie graag uit op http://wetenschapeindtijd.blogspot.com/ om met zinnige commentaren of aanvullingen te komen.
    Ik kan jullie zeggen dat ik al in 1981 tot staatsvijand ben uitverkoren [wat inhield een wereldwijd journalistiek publicatie-verbod] met een geweldige bonus om mijn studie over die kosmische cyclische processen – die ons totaal beheersen – uit te zoeken.
    Is dat alles niet vreemd?
    Het is heus niet mijn wijsheid, want daar ben ik gewoon te stom voor.
    We kunnen dan wel geloven dat we nu veel slimmer zijn geworden, maar dit zijn alleen overlevingstrukjes die wij technologische REvolutie noemen .
    En wat is nu het gevolg…
    We hebben onze gemiddelde leeftijd verdubbeld en vreten de aarde in rap tempo leeg.
    Dus…
    Welkom op dit blogje, want een interview met biflatie werd afgewezen.

  14. De bedragen worden groter en groter, biljoenen euro’s aan bailouts. Mensen zullen doorkrijgen dat er geen geld meer is, wie moeten het uiteindelijke gaat betalen? WIJ, de belastingbetalers, zonder dat we enige keuze of invloed hebben. En dat is frusterend, dus gaan mensen de straat op Occupy groeit nog steeds, want steeds meer mensen zijn het niet eens met de huidige beslsisingen van de politieke en monetaire leiders.

    Verder @R. : Tuurlijk is eten praktischer dan goud of zilver, maar een pot bonen smaakt niet meer over een jaar of 6, terwijl je waarschijnlijk in die tijd steeds meer bonen met een gouden muntje kunt krijgen.

    @Siegfried: Ouwe eindtijdspammer. Ik persoonlijk vind het mooi om naar de sterren te kijken, maar geloof niet in deze theorieen. Al ben ik het wel met je eens dat we de aarde opvreten en leeghalen met z’n allen, het schijnt weinig mensen te interesseren..

    Tot een dag. Dan is het op.

  15. Edelmetaal kun je inderdaad niet eten, maar cash, cheques en pinpassen ook niet. Uit de geschiedenis blijkt dat, in diverse samenlevingen, fiatsystemen altijd gekomen en weer gegaan zijn. Dit geldt niet voor edelmetaal, de vertrouwenswaarde als montair ruilmiddel is al duizenden jaren onaangetast en ook in deze tijden meer dan welkom als betaalmiddel. Misschien willen volkeren in de EU en VS er nog niet aan (middels succesvolle indoctrinatie) maar je edelmetaal is in Zuid-Amerika, Afrika en Azie meer dan welkom.

  16. @2012 : ‘crisis’ voor enkelvoud ; ‘crises’ voor meervoud.

    En NATUURLIJK heeft (blik)voer voorrang op goud/zilver, maar als je nog spaarreserves enz hebt MOET de weldenkende burger deze van zijn Rede wel omzetten in Universele Waarde.

    En het is op dit moment ECHT zwààr FOUT aan het gaan.
    Vertrouw geen ene reet van wat je op Khz-NOS of Khz-RTLZ (behalve Tissen) hoort.
    Niks.
    Nog geen reethaartje of kontpuist ; die ‘badgasten’ zijn namelijk het privé-bezit (is het niet fnancieel, dan is het wel ideologisch) van de DEZELFDE VEROORZAKERS van de huidige (èn toekomstige) monetaire, sociale en spirituele zelfvernietiging ..!

  17. @NTM
    [quote]Nochthans gaat het (terecht !) over ‘imprisonment’…[/quote]

    Zie dat je aan juiste een juiste spelling hecht:
    nochtans is zonder H

  18. nochtans zonder ‘h’ ; bedankt !

    het probleem is dat ik m’n reakties nooit nalees voor ik ze verstuur, EN dat ik dan al gemiddeld 4-6 wiskasjes (=whisky-cola) heb geconsumeerd…

    ik zal wel ‘verward’ zijn geweest door het woord ’thans’ 🙂

  19. @ R : Onze Ronald (=ambtenaar) had nog wat ‘goed’ te maken met mij nav ‘zilver-kritiek’ op hem …

    gelijk heeft ie ; dat had ik ook zo niet moeten zeggen.

    wiskasjes hè ?

  20. @R : ambtenaren hebben nogal de neiging om het (bij-?)woord ‘nu’ te verwisselen met het werkwoord ‘weten’, wellicht dat dàt Ronald’s (tik-?)fout verklaard.

    Noggiets : pleur zodadelijk een interessant stukje ‘EU-bailout’-tekst op het recentste Bi-artikel ; check it out !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: