Vraag naar olie op laagste niveau sinds 1985

De vraag naar olie in Europa daalt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het International Energie Agentschap. De regering hoeft geen eens maatregelen te nemen, daar zorgt de economische crisis wel voor. In de afgelopen 28 jaar is de vraag naar olie niet zo laag geweest. Dit is onder andere het gevolg van stijgende werkloosheid (minder auto’s op de weg) en economische krimp (minder vrachtwagens op de weg). Bijkomend voordeel is dat ook de files afnemen. Hieronder een grafiek van de ontwikkeling van de filezwaarte (de lengte van de file vermenigvuldigd met de duur van de file) in de verschillende regio’s van Nederland. Via ANWB.

2,2 miljard liter olie per dag

Het IEA denkt dat de vraag naar olie in Europa in 2013 met 340.000 vaten per dag zal afnemen. In één vat ruwe olie zit 159 liter. Dat is dus een afname van zo’n 54 miljoen liter crude oil. Momenteel consumeren we dagelijks ruim 2,2 miljard liter ruwe olie. Het IEA ziet Europa momenteel als het zwakste continent ter wereld economisch gezien, aangezien de vraag naar olie blijft dalen. Aan de ene kant zou je zeggen, dat dat helemal niet erg is, beetje consuminderen, goed voor het milieu, maar aan de andere kant geeft het ook aan dat de economische activiteit in Europa achterblijft in vergelijking met andere werelddelen.

Motor van de Emerging Markets

Wereldwijd is de vraag naar olie overigens wel gestegen. De vraag naar olie steeg met 795.000 vaten per dag. Deze stijging kan vrijwel geheel worden toegeschreven aan landen die niet bij de OESO-landen zijn aangesloten. De vraag naar olie vanuit de emerging market steeg met 1.28 miljoen vaten per dag. De vraag naar olie vanuit de OESO-landen daalde met 480.000 vaten per dag.

Olieprijs 10% gedaald op jaarbasis

De prijs van olie is in het afgelopen jaar met zo’n 10% gedaald. In april 2012 noteerde prijs van een vat ruwe olie nog boven de $100,-. De huidige olieprijs ligt momenteel rond de $92,- per vat. Het Internationaal Energie Agentschap gaat er in de nieuwe raming van april vanuit dat de gemiddeld prijs van een vat ruwe olie in 2013 op gemiddeld $94,- uit zal komen. Een maand eerder hanteerde het agentschap nog een gemiddelde prijs van $92,- per vat.

6 reacties

  1. Geen wonder, ik ben net op cruise geweest in de golf regio, duizenden olie tankers liggen daar voor de kust, leeg te wachten . dus de crissis is dus vele malen erger.

  2. Normaal gesproken, in een normale wereld, met normale marktwerking, zou je dan een prijs van 1,30 euro per liter betalen aan de pomp…
    …prijs staat nog steeds mooi op 1.82 euro per liter bij de BP.

    1. De echte graaier blijft onze overheid, dat komt omdat van die 1,82 een euro belast is! van de andere 82 cent moet de pomphouder/transport/productie mee betaald worden, uiteraard met een beetje winst.

      1. In sommige landen betaal je amper een kwartje bij de pomp. De “kale”productieprijs van een litertje benzine is slechts een eurocent of 5. Daarbij zijn alle kosten meegerekend, van exploratie, boringen, olie winning, raffinage tot benzine.

        Met alle kosten voor transport, opslag, tussenhandel en winst kom je hier in NL uit op ongeveer 55 cent per liter. De rest van de € 1,82 wordt gestolen door de roverheid.

  3. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de EU politici dat consuminderen anders uitleggen. Dankzij hun inspanningen d.m.v. het opleggen van o.a. verbruiksgrenzen van olieproducten aan machine- en auto producenten zijn zij erin geslaagd het olieverbruik terug te dringen. En hiermee zijn zij op de goede weg naar economisch herstel.

  4. Interessante gegevens. Ik denk dat een reden waardoor we in 2008 een financiële breakdown hadden, was omdat het verdien vermogen van de economie niet voldoende was om de schuldaccumulatie te ondersteunen. Dit werd voor een groot deel veroorzaakt doordat grondstoffen en vooral olie te duur werden om een stijging in het reële inkomen te bewerkstelligen. Hierdoor stegen huizenprijzen niet meer, waardoor er veel hypotheken niet afbetaald konden worden. Derivaten op deze leningen werden in 1 klap niets meer waard, waardoor er Fischers schulddeflatie maar weer eens werd bewezen. Elke keer als de wereldeconomie vanaf nu aantrekt zal de olieprijs weer stijgen, waardoor de groei weer zal afnemen. Structurele groei met een hoge olieprijs is momenteel niet mogelijk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.