Houd ze dom en je hebt er nooit meer last mee

2

Zowel in Nederland als in België is een enorm tekort aan leraren. Een school voor speciaal basisonderwijs te Geleen voert per direct de vierdaagse schoolweek in wegens te weinig onderwijzend personeel. Een basisschool te Zaandam doet hetzelfde. ‘Niko Persoon, voorzitter van het college van bestuur van de overkoepelende scholenorganisatie Zaan Primair’ noemt de maatregel  “de laatste noodmaatregel” Het is zelfs al zover gekomen dat de Nederlandse onderwijsinspectie haar eigen regels moet verkrachten om de situatie te trachten te counteren.  Ook bij onze Belgische buren kampt men trouwens met hetzelfde probleem. Zozeer zelfs dat beide landen gaan samenwerken om te trachten iets te doen aan deze penibele toestand.

CC0 Creative Commons Pixabay

Samenzwering of…?

We willen niet direct dergelijke gezwollen term in de mond nemen, maar de tekens aan de wand zijn toch opvallend. Onderwijs voor iedereen een basisrecht en een absolute prioriteit? Dus minder onderwijs, en ook nog eens van lagere kwaliteit, wat moeten we daar dan van denken? Hoe dommer ‘het volk’ gehouden wordt, hoe makkelijker het in de hand ligt. Dat is toch een gegeven feit uit de geschiedenis? We leggen u de situatie uit en laten u zelf oordelen.

De oplossing

Liesbeth Verheggen van de Algemene Onderwijsbond geeft de overheid nochtans de pap in de mond:  “Het is heel vervelend voor de leerlingen en de ouders, maar er is domweg een enorm lerarentekort. Het beroep moet weer aantrekkelijk worden, en dat doe je met een fatsoenlijk salaris en minder werkdruk’. De oplossing is dus simpel en voor de hand liggend. Dat ze er maar niet komt, is toch tekenend? Het VOKA, het grootste Vlaamse netwerk van ondernemingen, geeft eveneens een vijfpuntenplan om het tekort weg te werken. En niet met een maatregeltje hier of een aanpassinkje daar, maar door een grondige, structurele hervorming. Die diep gaat en inderdaad, geld en inspanningen zal vergen. Maar of die er ook komen…?

Nog minder Nederlands

Vanaf september 2019 krijgen leerlingen van katholieke secundaire scholen In Vlaanderen  een uur Nederlands minder per week. In de plaats komt dan een nieuw vak, Mens en Samenleving, ‘waarin mediawijsheid, ondernemingszin en burgerschap centraal staan.’ En dit terwijl hoger onderwijzend personeel aldaar reeds jaren klaagt dat de leerlingen die ze voor zich krijgen, nu al niet meer zonder fouten kunnen schrijven. Noch een fatsoenlijke zin op papier kunnen zetten, laat staan uiten. Niks op tegen, zo’n nieuw bijkomend vak, maar moeten ze daarvoor dan nog minder hun eigen taal gaan beheersen?

 

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.