Overheid, snijden in eigen vlees?

In tijden van crisis wordt meer en meer kritisch gekeken naar verspilling van overheidsuitgaven. Veel departementen moeten fiks bezuinigen en daar zouden wij burgers dus weinig last van moeten krijgen. Het is echt populistische prietpraat in de politiek om te roepen dat de overheid moet gaan snijden in het eigen vlees. Vervolgens worden er dan straks in augustus diverse maatregelen aangekondigd dat op veel departementen de hogere ambtenaren bijvoorbeeld maar samen één secretaresse moeten gaan delen en dat de postboy in plaats van twee rondjes in het vervolg nog maar één rondje gaat doen. Computers en beeldschermen op de spaarstand, etc, etc. De bezuinigingen op departementen blijven altijd een duister verhaal als we jaren later uitgelegd willen hebben hoeveel en hoe snel er is bezuinigd. Ambtelijke molens draaien langzaam en natuurlijk helemaal als het aankomt op het wegbezuinigen van je eigen personeel. Wat kunnen wij als eerzame burgers verwachten van dit soort bezuinigingen? Nou ja, vult u zelf maar in.

Toeslagenfeest

ToeslagenWaar wel veel valt te verdienen is op het toeslagenfeest. Het is werkelijk absurd om telkens weer in de media te moeten vernemen dat er miljoenen aan huurtoeslag is uitgekeerd aan spookburgers. Zorgtoeslag aan Poolse en Roemeense arbeiders die na een paar maandjes in de appelpluk vergeten om bij terugkeer naar het thuisland de zorgtoeslag stop te zetten. Zorgtoeslag uitbetalen aan onverzekerden. We kunnen zo wel een poosje doorgaan met het opsommen van allerlei misstanden in deze toeslagencarroussel. Vaak is het fraude en soms zijn het “foutjes”, maar wat overduidelijk blijkt is dat er allemachtig teveel wordt uitgekeerd en vervolgens nauwelijks nog teruggevorderd kan worden omdat de Belastingdienst nu eenmaal niet over de grens invordert. Daarnaast speelt het fenomeen dat alle toeslagen worden uitgekeerd als voorschotbedragen op basis van actuele feiten, zoals inkomen en persoonlijke omstandigheden, wel of geen toeslagpartner, medebewoner, etc, etc. Als het toeslagjaar al ongeveer een half jaar voorbij is moet de Belastingdienst gaan afrekenen en dan blijkt maar al te vaak dat er teruggevorderd moet worden omdat bijvoorbeeld het inkomen verkeerd is aangehouden of te laag is geschat. Ook dan ontstaan er invorderingsproblemen omdat het geld er simpelweg niet meer is. Kortom, er wordt met geld gesmeten alsof het een lieve lust is.

Dilemma

BelastingdienstDe Belastingdienst zal als uitvoerende overheidsinstantie er weinig aan kunnen doen omdat de regelgeving, zoals die door de politiek is bedacht uiterst complex is. Er moet gewoon direct vooraf gecontroleerd worden; alleen zal dat gezien de ingewikkeldheid van het toeslagensysteem teveel tijd en ambtenaren gaan kosten. En dat wil onze regering nu juist niet! Zie hier het dilemma. Conclusie? Afschaffen dus, het hele toeslaggebeuren! Wat voegt het nu toe aan onze “crisiseconomie” om al dat belastinggeld in een cirkeltje te laten ronddraaien waarbij de slimsten en allerhande geboefte met het geld gaan strijken. Als je als overheid wil of moet gaan hervormen dan is het toeslagenfeest wel het eerste feestje wat mooi is geweest.

Terug naar de eenvoud

Overigens zullen veel burgers de huur- en zorgtoeslag niet kunnen missen vanwege hun lage inkomen. Daar valt wat aan te doen door bij het wegnemen van de toeslagen het instrument in te zetten van de inkomstenbelasting. Verlaag het percentage van de onderste schijven van het schijventarief en verhoog het percentage van de hoogste schijf. Verlengen of verkorten van het traject van de schijven en doe wat met de heffingskortingen. Daar liggen m.i. volop mogelijkheden, gewoon een kwestie van politieke wil. Om zoiets te bedenken hebben we geen dure commissie van Dijkhuizen of iets dergelijks nodig. De miljarden van de zorgtoeslag rechtstreeks naar de zorgverzekeraars en tegelijk de premies voor alle verzekerden omlaag. De miljarden van de huurtoeslag rechtstreeks naar de woningbouwcorporaties en tegelijk de sociale huurprijzen omlaag. Het lijkt allemaal betrekkelijk eenvoudig, maar moeten we hier dan zo moeilijk over doen? Als ons Nederlandje is vastgelopen in een woud van regelgeving dan is nu het moment daar om terug te keren naar de eenvoud. Juist in een crisis zijn we aan ons allen verplicht om de beklemmende overheidsbemoeienis terug te dringen. We moeten gewoon kunnen gaan werken zonder daarbij na te denken of we misschien een stukje subsidie of toeslag gaan missen doordat we boven een bepaalde grens dreigen te komen. De ondernemer moet zich volledig kunnen storten op zijn bedrijfsvoering zonder urenlang bezig te zijn met administratieve rompslomp. Bij de Belastingdienst/Toeslagen kunnen de vrijgemaakte ambtenaren zich gaan wijden aan het helpen van de (startende) ondernemers met hun bedrijfsadministratie om daarmee te zorgen voor een correcte en eerlijke belastingafdracht. Maak van de Belastingdienst weer een oprecht heffingskantoor en laat deze overheidsinstelling niet voor Sinterklaas spelen en daardoor steeds de zwarte Piet toegespeeld krijgen. Schoenmaker, blijf bij je leest.

Gerrit Welbergen

7 reacties

  1. In plaats van minder kost het overheidsapparaat steeds méér, juist door het ‘bezuinigingsbeleid’. Haagse taken gaan ‘over de schutting’ richting lagere overheden. Resulteert niet in lagere centrale kosten, maar wél in hogere kosten bij gemeenten. Meer bureaucratie omwille van de bureaucratie.

    Geen bezuinigingsdoelstellingen, dan? Jawel, maar daar wordt naar verluidt creatief mee omgegaan. Door bijvoorbeeld budgetmeevallers weg te strepen tegen departementale besparingseisen.
    Kunnen we dus weer even op de oude voet vooruit. Wat ook geldt voor één van de historische lachertjes, de gammele overheidsautomatisering.
    Telkens weer moet blijkbaar op dit gebied het wiel worden uitgevonden door middel van kostbare en tot mislukken gedoemde ict-projecten. Maar bestaat er nog steeds geen volledige integratie tussen diensten, zelfs niet binnen één dienst of korps en al helemaal niet met andere overheden. Dat heeft ook te maken met een oude ‘winkeltjescultuur’ en de daaruit nog vaak voortkomende (vermeende) competentie-aanspraken.
    Mede hierdoor worden controle en handhaving bij de uitvoering van wetten bemoeilijkt of zelfs helemaal onmogelijk gemaakt.
    Zegt de auteur hier: dan moeten we die wetten maar afschaffen. Nee, de doelmatigheid is hier volkomen zoek!
    De belasting- en toeslagenwetgeving zijn inderdaad aan een grondige upgrade toe, maar dat geldt voor het hele overheids- en bestuursapparaat, inclusief wat daaraan als ‘semi’ verbonden is.

    De overheid kan niet de uiterste inspanning van burgers en bedrijven eisen zonder zélf het goede voorbeeld te geven.

  2. Heb zelf aan het project Toeslagen medegewerkt van 2004-2006 en het is in wezen niet complex, ook wat betreft controles niet. Zorgtoeslag aan verzekeringsmij’s. uitkeren na check bij zorgverzekering of iemand daar verzekert is. Hetzelfde mbt huurtoeslag want dit gaat alleen over sociale huurwoningen voor 100% in bezit van woningcorporaties. Overleg tussen deze instanties had eerst plaats moeten vinden maar ook belastingdienst is hier niet op het idee gekomen. In de 70-er jaren een marketing-informatiesysteem bij toenmalige NMB opgezet met o.a. klantenprofiel. Gebruik gemaakt van bestanden van verschillende instanties en dat op periodieke basis, natuurlijk tegen betaling. Men hoeft het wiel niet nog eens uit te vinden!! Maar als in het voortraject personen zijn met dure titels (business analist, proces-architect e.d.) maar het verschil niet kennen tussen debet en credit dan wordt het resultaat alleen maar erger. De overheid heeft haar tekortkomingen en als deze versterkt worden door eerder genoemde personen dan is de resultante niets anders dan een hoop ellende en dit heb ik in mijn 35 jaar ict ervaring meer dan genoeg gezien en ervaren. Ik heb de wet op de AWIR van 2004 bestudeert en heb hier een economisch rekenmodel van opgesteld in 2 weken tijd (ben ict-er met een economisch achtergrond) en de waarheidsgehalte heb ik getoetst met de gegevens van wat toen huursubsidie heette en mijn uitkomsten liggen 10-15 euro ernaast, omdat de tabellen die ik gebruikte oud waren en ik een extrapolatie daarop heb toegepast. Zelf heeft project Toeslagen in 1.5 jaar tijd met de ups en downs dit gerealiseerd met zegge en schrijve 200 man projectleden (inclusief ondergetekende)!!!!! De overheid in dit alles de schuld geven is voor mij een brug te ver. Mbt Toeslagen is m.i,. de belastingdienst die de gaten van de overheid had moeten vullen (de juiste persoon bij de juiste functie) en alles zou dan gladgestreken kunnen worden. En zo kan men nog meerdere projecten opnoemen(o,.a. justitie, politie) waar hetzelfde euvel zich blijft herhalen. Ten overvloede wil ik hier opmerken het is geen rocket science wat hier beoefend wordt al

    1. Mooi voorbeeld van de warrige kruideniersgeest in ambtelijk Den Haag, waarbij zelfs de indruk wordt gewekt dat de belastingdienst geen deel uitmaakt van de overheid (!).

      Het is in het verleden al zonder succes geprobeerd: wie of wat doorbreekt nu eindelijk deze verspillingscultuur?
      Laat ze de marktwerking (uiteraard met een vorm van concurrentie) op zichzelf yoepassen en presteren op basis van ‘no cure no pay’.

  3. correctie

    Ten overvloede wil ik hier opmerken het is geen rocket science wat hier beoefend wordt al wordt door menigeen de indruk gewekt als zou dat wel zo zijn.

  4. Als CDA-lid heb ik in 2011 al een voorstel bij de CDA-TweedeKamerfractie ingediend. Daarin stel ik het volgende voor:

    “De huurtoeslag moet dringend hervormd worden, waarbij de huurtoeslag afgeschaft wordt en de woningcorporaties aan de hand van het belastbaar inkomen en de kwaliteit van de woning de maandelijkse huurprijs bepaalt. Hierbij moet uiteraard de betaalbaarheid voor de lage inkomens wel gegarandeerd blijven. Zo wordt het onnodig rondpompen van belastinggeld en onnodige bureaucratie voorkomen.”

  5. Voorlopig dijt het overheidsapparaat verder uit. de 700 toeslagambtenaren, die er in 2006 kwamen (en kennelijk uit hun neus zitten te eten in de belastingkantoren), krijgen binnenkort versterking van 1600 nieuwe inspecteurs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: