Top 5 bezuinigingen van de Nederlanders

26

De Nederlanders hebben het zwaar, aldus het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). U kent het wel, de ‘onafhankelijke’ financiële hulp die de burger leert omgaan met geld en waarschuwt om genoeg liquide middelen (= cash, contanten, flappen, stuivers) in huis te hebben, omdat de banken zo onbetrouwbaar blijken de laatste tijd. Voor het geval dat de banken sluiten heb je dan een een paar chartale tientjes achter de hand. Voor de volledigheid, geven we u even een beeld van de onafhankelijkheid van het instituut van het geld; 30% van de activiteiten van het Nibud wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid en het financieel bedrijfsleven. Voor de andere 70% moeten ze keiharde adviezen geven en onderzoeken doen. Ze verkopen tevens cijfertjes op maat enzo. Maar even terug naar de Nederlander die niet eerder zo erg te maken had met de economische crisis.

bezuinigingen

7 op de 10 Nederlanders bezuinigen

De roep van Rutte om meer te gaan spenderen krijgt bij de Nederlandse bevolking geen gehoor. Volgens het Nibud heeft namelijk 70% van de Nederlandse huishoudens bezuinigd het afgelopen jaar. Keihard snijden in de dagelijkse uitgaven, niks geen nieuwe keuken of auto’s en al helemaal geen nieuwe woning meer. Alle inkomensgroepen in Nederland zijn aan het bezuinigen. De helft van de mensen heeft zelfs het gevoel niet méér te kunnen bezuinigen dan ze nu al doen. 60% van de mensen die bezuinigen zit in de laatste fase van bezuinigen, wat inhoudt dat ze bepaalde producten niet meer kopen. Bijna 1 op de 10 Nederlanders heeft zelfs de auto eruit gegooid. Deflatie op de automarkt, meer aanbod, minder vraag, dalende prijzen, enfin biflatie. In Europa zijn er in 2013 tot nu toe een kleine 10% minder auto’s verkocht in vergelijking met vorig jaar. In Nederland is de daling van de autoverkopen maar liefst 31,4% (!).

Bezuinigingsstrategieën

Het gaat volgens het Nibud momenteel zelfs zo slecht dat de Nederlanders overal geld bij elkaar aan het sprokkelen zijn en heuse bezuinigingsstrategieën hanteren. Geen zaken waar Rutte blij van wordt waarschijnlijk, want funest voor de uitgaven, maar het is niet zo gek als je als Nederlander al 4 jaar achter elkaar te maken hebt met koopkrachtverlies. Het leven wordt steeds duurder, een btw-verhoging helpt dan ook niet echt en de werkloosheid stijgt opeens als een speer. Als we op dit tempo doorgaan, zijn er zelfs 1,6 miljoen werklozen in 2015.

4 fases van bezuinigingen

De belangrijkste bezuinigingsstrategie van de Nederlanders die bezuinigen, is zo veel mogelijk producten in de aanbieding kopen. 86% van de Nederlanders let op de koopjes, hamsteren zich een ongeluk en letten enkel op de kortingen. Dit soort bezuinigingen wordt volgens de wetenschappelijke theorie van Van Raaij en Eilander (2009) de eerste fase genoemd. Deze fase heeft geen gevolgen voor de directe levensstijl. De tweede stap is het kopen van minder producten en diensten, zoals minder uit eten gaan. Dit doet 75% van de Nederlanders momenteel en dat gaat natuurlijk ten koste van de economische activiteit. De derde fase is het verminderen op kwaliteit, of juist investeren in kwaliteit om er langer mee te kunnen doen. Zo laat 60% nu iets dat kapot is repareren in plaats van vervangen. We hebben hier op Biflatie.nl al eerder aandacht aan geschonken. Het zijn momenteel gouden tijden voor de schoenmakers, kledingmakers en kringloopwinkels. De vierde en laatste fase is het stoppen met uitgaven in een bepaalde categorie, zoals niet op vakantie gaan of de auto wegdoen, waar dus al 9% van de Nederlanders voor heeft gekozen. Dit heeft grote gevolgen voor de levensstijl en niet te vergeten de economische groei.

Top 5 bezuinigingen van de Nederlander

Hierbij, via het Nibud, de top 5 van de bezuinigingsstrategieën van de Nederlanders, de vergelijking van het huidige gedrag met een jaar geleden.

  1. 62% van alle mensen (ook die niet bezuinigen) koopt dezelfde producten maar let meer op aanbiedingen
  2. 55% koopt minder of goedkope kleding
  3. 54% gaat minder vaak uit eten
  4. 52% gaat minder vaak een dagje/avondje uit
  5. 48% geeft minder uit aan vakanties

Delen en goede doel

Wat je steeds vaker merkt, is dat mensen dingen met elkaar gaan delen, de krant, een auto, maar ook eten kan gedeeld worden met de buurt. Goed voor de mensen, slecht voor de economie. Ook worden de Nederlanders minder vrijgevig. Nederlanders bezuinigen door de crisis namelijk ook op goede doelen.

En u?

Bent u aan het bezuinigen en zo ja, op welke manier? Abonnementen opgezegd? Het dagje uit eruit? Voordeliger inkopen? En daarnaast, wat zijn goede tips voor andere Nederlanders om wat te besparen?

Over de auteur

Oprichter van Biflatie.nl. Ondernemer in de vis en in het goud. Schrijft zo nu en dan nog over de economie, het monetaire systeem, crypto's en de beurs.