Verschillende marketingstrategieën en hun effectiviteit

0

Over marketing zijn bibliotheken vol geschreven. Dermate belangrijk en uitgebreid is het onderwerp ook dat er tal van studierichtingen voorzien zijn in binnen- en buitenland. Een schitterend idee, een knap product, een unieke website – het moet allemaal uiteindelijk het licht zien. Dat betekent dus: verkocht worden. Marketing is echter meer dan verkopen alleen.

Wat is marketing

Hier leest u preciezere omschrijvingen, die mettertijd ook veranderd zijn. Aangepast aan de moderne tijd. Toch blijft de eigenlijke verkoop, iets aan de man en vrouw brengen, de essentie. Of zoals Brian Norris het kort en goed samenvat over zijn boek ‘What is marketing?’: “Simply, if it doesn’t facilitate a ‘sale’ then it’s not marketing.” 

Iedereen marketeer

Niet alleen is marketing met de verschillende strategieën van uterst belang voor grote bedrijven, voor hun producten en diensten. Ook het MKB, de winkelier om de hoek en misschien zelfs u zelf, beste lezer, kan er vroeg of laat nood aan hebben. Omdat u reeds ondernemer bent, ZZP’er, of uitvinder met een nieuwe vondst. Of kandidaat bent voor de volgende verkiezingen. Want ja, ook personen moeten a.h.w. ‘verkocht’ worden.

Strategieën

Er bestaan heel veel marketingstrategieën als sleutel tot succesvol en meer te verkopen. In ieder geval moet een klein of omvangrijk marketingmodel ontworpen of gekozen worden. Uit bestaande strategieën die hun nut bewezen hebben in het verleden. Hier treft u er een aantal aan. Ze belichten verkopen – het uiteindelijke doel – maar vooral wat daar bij zoals bij komt kijken en rondhangt van verschillende invalshoeken. Eigelijk zijn ze allemaal wel interessant want elk biedt een groter of kleiner stukje van de puzzel. Zijn eigen persoonlijke puzzel volkrijgen en correct toepassen, immer bijsturend waar en wanneer nodig, maakt iemand tot een succesvolle marketeer. Grootste gemene deler voor succes is en blijft publiciteit. Onbekend is onbemind, zegt een oud spreekwoord.  U of uw product moet gezien worden, gehoord, er moet over gelezen worden. En liefst ook gepraat, want mond-tot-mond reclame is nog altijd de meest effectieve.

Internet

Sinds de komst van het internet in 1991 gebeurt heel wat advertising op dat World Wide Web. Het is dan ook een medium dat een boodschap snel, vaak en overal bij wijze van spreken kan afleveren. Uiteraard heeft in deze tijd elk bedrijf, groot of klein, een website nodig. Een die mooi, overzichtelijk en goed werkend is. Iedereen kan op een kwartiertje zijn en haar website opzetten. Maar daarom wordt die nog niet direct veel en vaak bekeken. Net zoals advertenties (laten) plaatsen op het net veel kennis en ervaring vergt. Internetmarketing is dan ook een beroep op zich.

Grote budgetten…

Hoeveel mag of moet (en kun) je uitgeven aan marketing? En hoeveel aan publiciteit op zich? Een bedrijf dat in 1892 werd opgericht in de VS en in 2018 nog steeds een van de meest succesvolle ter wereld is: The Coco-Cola Company. Niet alleen bezat het een sterk product, want dat is onontbeerlijk. Maar Coca-Cola spendeerde reeds van bij aanvang een heel groot deel van haar inkomsten aan publiciteit. Meer dan 125 jaar later is de naam van deze frisdrank te zien, horen en lezen tot in de verste uithoeken van de planeet. Het is niet toevallig de eerste naam die bij je opkomt, wil je een frisdrank bestellen of kopen. In 2017 spendeerde Coca-Cola aan publciteit alleen al bijna 4 miljard dollar. Volgens Pixelfarm.nl geeft Apple wel 30 procent van zijn omzet uit aan marketing. Veel en goede publiciteit betaalt zich dus dubbel en dik terug.

…en kleine budgetten

Natuurlijk heeft een beginnend bedrijfje of een startend particulier ondernemer niet de immense budgetten van genoemde grote, gevestigde namen. En toch, zoals we net hebben aangetoond, is adverteren noodzakelijk. Voor de naambekendheid van het product of de dienst (of de persoon). Gelukkig zijn er – ook al dankzij internet – nieuwe manieren gekomen om reclame te maken die geen stukken van mensen kosten. Reclame die de starter zo goed als volledig zelf kan realiseren, naar eigen idee en voorkeur. Namelijk het (doen) bedrukken van allerlei eenvoudige gadgets, parafernalia, goodies, relatiegeschenken, merchandising. Promotiemateriaal, in één woord.  Mogelijkheden te over om uw (firma – of product) naam, logo, een motto of bedrijfsgegevens te communiceren.

Praktisch

Twee praktische vragen tenslotte zijn nog aan de orde, die we hier zullen behandelen. Wat kunt u als ondernemer zoal best (laten) bedrukken?  En hoe of waar gaat u dit promomateriaal verspreiden?

Promomateriaal

Soms heb je tal van boeken en artikels, al dan niet op internet gelezen, terwijl de ‘oplossing’ of het ‘antwoord’ gewoon bij je thuis ligt. Of net niet, en dan moet je er naar zoeken. Wat ook weer positief is. We verklaren ons nader, het is geen mysterie of raadsel hoor. Maar drie zaken zijn bij ons thuis en op kantoor opgevallen. We vinden nooit een aansteker wanneer we die nodig hebben of hij is leeg. We hebben nooit  bedrukte pennen op zak of bij de hand wanneer we iets willen noteren en daar speelt B55 dan weer op in. En ten derde: elke dag kijken we obligaat naar de kalender. Alle drie zijn ze (misschien uitgezonderd de aansteker, voor niet-rokers dan) nuttig, onontbeerlijk zelfs. En: je gebruikt ze élke dag, en meer dan eens per dag zelfs. Niet toevallig zijn deze drie promo producten van de best verkochte, meest gevraagde. Aanstekers, schrijfmateriaal en kalenders. Dus waarom daarmee niet gestart? Hoe groter de bestelde hoeveelheid hoe lager de prijs ook. De drie blauwe links verwijzen naar drie Nederlandse, kwalitatieve, niet dure leveranciers van het betreffende product. PS Misschien dienen we allemaal wat meer chauvinistisch te zijn en zoveel mogelijk in eigen land besteden?

Plaatsen, gelegenheden voor promotie

Campagnes: rond momenten zoals Solden of Terug naar school, rond productlanceringen, rond promoties (verlaagde prijzen), rond doelgroepen’, enz. Sponsoring initiëren. Wedstrijden houden. Op events en beurzen aanwezig zijn of lanceer er zelf een. Op markten zelfs en alle mogelijke plaatsen waar veel mensen (potentiële klanten) aanwezig zijn. Wanneer u een tijdje succesvol aan het ondernemen bent en over een groter budget beschikt, kunt u hiervoor ook promogirls of -boys inzetten.

Ludiek

Doe het in ieder geval op een ludieke wijze, zodat mensen, allemaal potentiële klanten, zich u of uw product later herinneren. Op een leuke, opvallende en zeker ook positieve dus doeltreffende manier. Per slot geeft u iets weg, en iedereen, arm en rijk, krijgt graag iets voor niets, een presentje. Wees origineel met die boodschap, dat logo of hoe u verder uw product of dienst wil tonen aan de wereld. Er is al zoveel bestaand, soms lijkt het alsof àlles al gedaan werd, alles al uitgevonden is. Maar nee hoor: elke dag vinden mensen zichzelf en nieuwe producten en diensten uit, over heel de wereld. En dat gaat oneindig door.

 

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.