Wat hebben Louis Vuitton, PayPal en Philip Morris gemeen?

0

Antwoord: ze engageren zich alle drie in de blockchain technologie. Zo berekende tabakgigant Philip Morris wel $20 miljoen te kunnen besparen. Alleen al door de taxzegels digitaal te kunnen volgen. Dat is dan nog maar één van de zes gebieden waarop PM de blockchain gaat toepassen. Steeds wanneer het zoveelste bedrijf digitaal gaat (we zijn ondertussen de tel kwijt), zijn de redenen dezelfde: ‘(…) to improve the efficiency, transparency and cost effectiveness of its business.’ En tevens om manueel werk uit te sparen, tussenpersonen te elimineren en de veiligheid te verhogen.

Een tiende van het wereld-Bruto Nationaal Product

Hackernoon.com vernoemt de perfecte omschrijving van wat blockchain eigenlijk is. Die komt vanwege de twee auteurs van het boek . “an incorruptible digital ledger of economic transactions that can be programmed to record not just financial transactions but virtually everything of value.” Het World Economic Forum, te Davos gehouden traditioneel elk jaar, hield een rondvraag. De uitkomst was mindblowing. Tegen 2027 zou 10 procent van het wereld BNP via blockchain verlopen!

Identiteit beschermen

PayPal maakt zijn eerste investering in de digitale technologie, namelijk in Cambridge Blockchain. De startup wil een manier aanbieden om ieders identiteit vertrouwelijk op te slaan. Zodat die nooit meer rechtstreeks aan bijvoorbeeld sociale media toevertrouwd moet worden. (Kijk maar eens hoe onverantwoord Facebook met gebruikersgegevens omging…)

Authenticiteit garanderen

Louis Vuitton als onderdeel van LVMH ‘will use the blockchain to monitor and track the movements of its authentic goods. The project, which is purportedly code-named AURA, is expected to eliminate the possibility of making fake versions of its merchandise.’

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.