Voortekens van groeivertraging in de VS?

4

Op het eerste zicht lijkt er niks aan de hand met de Amerikaanse economie. De beursindexen gaan opnieuw in stijgende lijn, na een behoorlijke dip einde 2018. De rente blijft relatief laag. De schuldenberg (22 duizend miljard dollar and counting) kan eveneens verder blijven aangroeien… Maar wat zien we daar onder de oppervlakte? Het grootste bankroet ooit naar aantal winkels gemeten in de States. Laat de consument het plots afweten? En hoe zit het met de investeringen? Amazon schrapt onverwacht de plannen voor een nieuw hoofdkantoor in New York. Minor setbacks, kleine tegenvallertjes in een alom bruisende economie. Of is er meer aan de hand?

Retailverkoop down

Payless ShoeSource sluit voor mei 2019 zijn 2500 Noord-Amerikaanse winkels. Al het personeel wordt ontslagen en 470 miljoen dollar schulden blijven achter. Een overnemer werd lang gezocht maar nooit gevonden. Het bedrijf bestond reeds sinds 1956. In 2017 volgde een eerste bankroet, waaruit het terug opstond. 700 Winkels waren toen al gesloten. Die moeilijkheden wijtte het aan havenstakingen en een slecht inventaris management. Nu valt het doek definitief over de schoenengigant. Oorzaak volgens de bedrijfstop: de concurrentie van nog grotere spelers. Payless had ook niet voldoende middelen om de online handel goed uit te bouwen. De winkels in Canada en Latijns-Amerika blijven wel open.

Woningsector down

Het aantal verkochte woningen is in januari 2019 met 8,5 procent gedaald. Dit tegenover dezelfde periode in 2018. Wanneer je met een gemiddeld salaris geen eerste ‘gemiddelde’ woning kan kopen, is er een probleem. In sommige markten moeten de prijzen nog een lange weg omlaag afleggen. Alvorens opnieuw ‘affordable’ te worden. Dit stelt Wolfstreet.com in een artikel getiteld ‘The US Housing Market Begins to Feel the Pain.’

Transportsector down

De bestellingen voor ‘vans – the trailers that Class-8 trucks haul across the US’ zijn gedaald met 58 procent. In januari 2019 tegenover dezelfde periode in 2018. Ook de omvang van het transport over land, ter zee en via de lucht is gedaald. (‘Freight shipment volume across all modes of transportation.’)

Amazon zegt investering af

Ondanks een ‘welkomspakket’ van zo’n 3 miljard dollar in belastingvoordelen en ronduit cash (‘capital grant’.) Ondanks de concrete plannen om een tweede hoofdkwartier te vestigen in NYCity. Als reden geeft een van de grootste bedrijven van het land de tegenstand van locale en nationale politici. Er kwam inderdaad wel protest van een aantal politiek verantwoordelijken. Die dit onnodig uitgeven van belastinggeld noemen. Tenslotte is Amazon een miljardengigant, en eigendom van de rijkste man ter wereld. Dat HQ2 komt er dus niet. Niet in de City, nergens. Is dit een terecht, toch, zuinig omgaan met miljarden? Of ziet de onlineverkoper de bui hangen van een vertragende economie? In ieder geval zijn deze en bovenstaande redenen voldoende om zich lichtjes zorgen te maken? Als burgemeerster van datzelfde NYCity bijvoorbeeld.

City is blut

Inderdaad, New York City heeft een gat in de begroting van 1 miljard dollar. De geplande maar nu afgezegde komst van een nieuwe grote werkgever en ook wel belastingbetaler, valt uiterst ongelegen. Het nu wegblijven van 25.000 nieuwe arbeidsplaatsen is eveneens een tegenvaller voor de bouwsector. Al die werknemers moesten immers ergens wonen, toch? Maar Amazon is groot geworden door, bovenal, aan zichzelf te denken. Het kan heel best een voorzichtige financiële zet blijken voor het bedrijf. Wolf Street: ‘Its decision to scrap HQ2 altogether may have been based on the growing uncertainty in the financial markets, on the increasing likelihood of a downturn looming just beyond the horizon, and on the stiffened resistance by its competitors around the globe.’

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.