Factcheckers stoppen samenwerking met Facebook

4

Facebook verliest in korte tijd twee van haar Amerikaanse partners. Het gaat om Snopes en persbureau Associated Press. Er wordt geen reden bekend gemaakt voor het stoppen van de samenwerking. In 2018 stopte ook het Nederlandse Nieuwscheckers met werken voor Facebook. Wat zijn factcheckers, wat doen ze precies?

Geloven is goed, controleren is beter

Een sociale media bedrijf zoals Facebook wil dat de berichten die gebruikers posten, correct zijn. Daarvoor doet het beroep op zogenaamde Factcheckers. Letterlijk: firma’s die inhoud controleren op echtheid zodat het feiten worden. Daarvoor vergoedt Facebook hen dan uiteraard. De sociale mediagigant heeft wereldwijd dergelijke overeenkomsten. Voor Nederland is dat alleen nog Nu.nl. Het is ook in het belang van gebruikers, lezers in het algemeen. Want iedereen kan eender wat beweren, en voor je het weet doet het wereldwijd de ronde. Als nieuwste buzz. Terwijl het evengoed om een hoax kan gaan, een verzonnen ‘feit’ of ‘nieuws’. Nog al te vaak geloven lezers blindelings wat neergeschreven wordt. “Want het stààt er toch, dus…?”

Check…mate?

Een van de belangrijkste Amerikaanse factcheckers is FactCheck.org. Opgericht door een filantroop om feiten te scheiden van fictie. Specifiek voor wat Amerikaanse politici beweren via alle mogelijke media. Onpartijdig en zonder enige banden of verplichtingen, controleren zij wie overdrijft. De waarheid verdraait naar goeddunken, in meer of mindere mate. Of ronduit liegt. Als missie statement stelt zij: ‘FactCheck.org is celebrating 15 years of holding politicians accountable.’ U mag raden met welke Amerikaanse toppoliticus zij het meeste werk hebben? Zijn achternaam begint met een ‘T’? Jawel, juist geraden.

(G)een leven zonder Facebook?

Hoewel 640.000 Nederlanders hun account hebben opgezegd in 2018, lijkt het Facebook niet in het minst te deren. De cijfers over dat jaar laten bijna 6,9 miljard netto winst zien, zo’n 60 procent meer dan in 2017. Inmiddels maken 2,3 miljard mensen gebruik van Facebook. Dat is zowat een derde van de wereldbevolking. Het bedrijf maakte in januari 2019 bekend de intentie te hebben om de chatdiensten van Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp te integreren. Dat belooft dus. Wie in de VS economisch en zakelijk zeer succesvol is, of om een of andere reden uiterst populair is, schopt het nog wel eens tot president. Gaan we dat nog meemaken ooit? President Mark Zuckerberg?

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.