Anti-Brexit: grootste betoging in 15 jaar

14

Een beïnvloedingscampagne pro harde afscheiding van het VK heeft niet het gewenste doel bereikt. Een kleine 700.000 betogers gingen op 20 oktober 2018 de straat op in Groot-Brittannië om een nieuw referendum te eisen. Anti-Brexit dus. Een grote massa Britten heeft blijkbaar spijt voor afscheiding te hebben gekozen in 2016. Net nu premier May zegt dat de deal voor 95 procent rond is. Maar waar komt genoemde campagne pro harde Brexit vandaan?

Anoniem pro-Brexit

Een anonieme online campagne op Social Media heeft naar schatting 10 miljoen Britten bereikt. Ze kregen vooropgestelde brieven te zien die ze rechtstreeks naar hun MP (parlementslid) konden versturen. Waarin werd aangedrongen voor een harde Brexit te stemmen. Anoniem in de zin dat niemand precies schijnt te weten wie achter de naam Mainstreamnetwork.co.uk zit. Iemand of een groep of vereniging heeft er blijkbaar 250.000 pond voor over om tot een harde Brexit te komen.

Niet illegaal

Dergelijke campagnes ter beïnvloeding voeren is niet verboden door de wet. Toch kondigt Facebook aan de regels voor politieke campagnes te veranderen met ingang van 7 november 2018. Van dan af zal de identiteit en woonplaats van de geldschieter voorgelegd moeten worden. Maar het geeft ondertussen wel te denken wie er achter voorgenoemde campagne zit. Quis enim prodesse is de vraag die we ons moeten stellen. Wie profiteert hiervan?

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.