Just Eat Takeway, voorheen Thuisbezorgd, is het grootste food delivery bedrijf uit Nederland en daarnaast een van de grootste wereldwijd. In 2000 opgericht om maaltijden thuis te bezorgen, is het inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat meerdere merken heeft en in meerdere landen actief is. Zo is het in Nederland actief met Thuisbezorgd en andere landen met het merken als Takeaway, Delivery Hero en Foodora. Het bedrijf is inmiddels actief in meer dan 10 landen en boort continue nieuwe markten aan door onder andere overnames. In Europa is het bijvoorbeeld marktleider, maar ook de Verenigde Staten is het toegetreden.
Just Eat Takeaway groeide in enkele jaren uit van een Nederlands bedrijf, bekend als Thuisbezorgd.nl, uit tot een internationale grootmacht. Deze groei is opmerkelijk, gezien de concurrentie wereldwijd zeer te duchten is: UberEats, Deliveroo, DoorDash, … Stuk voor stuk grote spelers die elkaar maar wat graag het vuur aan de schenen leggen.
De concurrentie is zeker niet mals, dus de hamvraag die veel investeerders zich stellen, is: “Zal Takeaway erin slagen om de positie van marktleider te behouden? En zo ja, hoe gaan ze dat dan doen?” Wij doken in de wereld van de bezorgdiensten en zetten alles op een rijtje voor jou.
Dankzij het covid-19 virus heeft het bedrijf zich sneller kunnen ontwikkelen door de grote vraag voor maaltijden thuis. Inmiddels doet het bedrijf ook meer dan 400 miljoen omzet per jaar en groeit het verder. Een grote concurrent van het bedrijf is Uber, met het onderdeel Ubereats door ook actief is in deze markt. Op dit moment zijn Just Eat Takeaway aandelen te kopen via Plus500 en Binckbank in Nederland.
Marketplace model vs. logistics model
Wat veel mensen niet goed weten, is dat Just Eat Takeaway een heel ander businessmodel heeft dan bijvoorbeeld een Uber Eats of Deliveroo. Takeaway is een marketplace model, waar zij eigenlijk niet meer dan een ‘doorgeefluik’ vormen tussen klanten en de restaurants. Dat werkt zo: een klant plaatst een bestelling via Takeaway, het restaurant in kwestie ontvangt deze bestelling, en is zelf verantwoordelijk voor de levering.
Deliveroo en Uber Eats daarentegen bieden dan weer een logistieke oplossing. De klant plaatst een bestelling, het restaurant bereidt de maaltijd, en Deliveroo en Uber leveren deze.
We horen sommigen al denken: “Takeaway levert toch ook zelf maaltijden?” En ja dat klopt, in sommige steden levert Takeaway ook zelf, maar het grootste deel van hun bestellingen komt via het marketplace model, niet via een logistiek model.
Voor- en nadelen van een marketplace model
Een belangrijk voordeel van een marketplace model is dat het een pak goedkoper is voor het restaurant om gebruik te maken van Takeaway. Kijk bijvoorbeeld naar deze vergelijking van de kosten, actueel in 2020 (kosten veranderen mogelijk in de toekomst):
- Thuisbezorgd: €0,19 (administratiekosten) + 13% per bestelling exclusief bezorging, 30% inclusief bezorging
- UberEats: 15% per bestelling exclusief bezorging, 30% inclusief bezorging
- Deliveroo: €2,50 + 20-25% per bestelling
Het nadeel is dat wanneer je geen gebruik maakt van bezorging door Takeaway, je als restaurant wel moet zorgen dat je eigen bezorgers hebt. Het voordeel is dat klanten ook kunnen bestellen voor afhalen.
Geen vrije val na corona
Tijdens de coronacrisis van 2020 dacht iedereen dat bezorgdiensten gouden zaakjes zouden doen, maar dat het daarna in vrije val zou gaan. Niets is minder waar volgens CEO Jitse Groen. In een interview met Bloomberg van 13 januari 2021, zei hij dat een Takeaway-klant gemiddeld 10 bestellingen per jaar plaatst. Dat cijfer is niet per se gestegen, maar het aantal klanten juist wel. Groen verwacht dat die na de lockdowns niet zomaar weg zullen gaan, en dat het totale aantal bestellingen ook na de crisis stabiel zal blijven.
Grote concurrentie
De concurrentie is wereldwijd bijzonder heftig, met o.a. UberEats, Deliveroo (eigendom van Amazon dat een IPO plant in 2021), Doordash (dat een succesvolle IPO had in december 2020), … Takeaway is duidelijk geen ‘tech bedrijf’, dus een uitdaging die hen te wachten staat, is om hun technologie te laten mee-evolueren zodat het concurrentieel kan blijven met de grote spelers. Maar ook d.m.v. slimme acquisities blijft het de concurrentie voor.
Acquisities
Een manier om deze zware concurrentie het hoofd te bieden, is door de eigen macht uit te breiden met slimme overnames. Zo nam Takeaway in 2019 het Britse Just Eat over en in 2020 het Amerikaanse GrubHub, om zo de invloed en marktpositie in deze regio’s te versterken.
Echter is het maar de vraag of dit vol te houden valt op lange termijn. Je zou kunnen denken dat een bedrijf als Takeaway niet oneindig overnames kan doen, maar eens de marktpositie sterk genoeg is, is dat in feite al geen kwestie meer. Slimme overnames kunnen de duurzaamheid van Takeaway dus wel degelijk helpen garanderen.
Conclusie beleggen in Just Eat Takeaway
Takeaway heeft er de voorbije jaren een stevige groei op zitten. Als het erin slaagt om de eigen aanwezigheid te blijven uitbreiden dankzij de juiste acquisities, de kosten voor restaurants aantrekkelijk kan houden, en ook op technologisch vlak mee blijft groeien, is er voorlopig weinig dat Takeaway’s positie van marktleider kan aantasten.
Just eat takeaway aandelen kopen bij de beste broker
Wil jij investeren in dit aandeel? Biflatie.nl heeft een vergelijking gemaakt tussen de beste online brokers. Het aandeel is te verkrijgen bij de volgende brokers:
Aanbieder | Voordelen | Rating | Kosten per maand | Meer informatie |
---|---|---|---|---|
DEGIRO | Zelf beleggen tegen lage tarieven | Rating 9.5 | Kosten per maand Gratis | BekijkDEGIRO |
Binck | Gratis € 200,- transactietegoed | Rating 8,9 | Kosten per maand €40 per jaar | BekijkBinck |
Bux Zero | Beleggen via een app | Rating 8,5 | Kosten per maand Gratis | BekijkBux zero |
Investeren in Just eat takeaway kan dus via bovenstaande brokers. Voor dat je wilt investeren in dit bedrijf, is het belangrijk om je goed in te lezen. Wij hebben daarom op deze pagina een overzicht gegeven van de Just eat takeaway koers, de verwachtingen en toekomst van Just eat takeaway maar ook feitelijke informatie zoals de jaarcijfers.
Heb je toch al besloten dat je wilt beleggen in Just eat takeaway aandelen? Via de eerder benoemde brokers kun je je vaak gratis registreren en direct na registratie Just eat takeaway aandeel kopen.
Koers Just eat takeaway de actuele waarde van de aandelen Just eat takeaway
De actuele koers van het bedrijf is te volgen via Biflatie.nl.
Via bovenstaande grafiek kun je zien wat het aandeel van Just eat takeaway kost. Het aandeel Just eat takeaway wordt verhandeld op AMS en is terug te vinden onder TKWY. Via de Broker plus500 is het mogelijk om direct te investeren in dit bedrijf.
Just eat takeaway kopen of niet? Is dit het juiste moment?
Door de enorm lage rentes bij de bank, zoeken steeds meer mensen alternatieve. Beleggen blijft een van de populairste alternatieve om toch rendement te halen. Voor je gaat beleggen is het belangrijk om te bepalen wat voor een belegger jij bent. Wil je “snel” winst pakken om eens wat extra geld te hebben? Of investeer jij meer voor lange termijn zodat je wellicht eerder met pensioen kan gaan?
Dit zijn natuurlijk twee uiterste uitgangspunten, maar toch is het belangrijk om te bepalen waarom je wilt gaan investeren.
Als je je doelstellingen bepaald hebt, kun je je portfolio gaan samenstellen. Sommige mensen nemen grote risico’s, als het goed uitpakt kun je veel geld verdienen. Andere mensen investeren liever wat veiliger en zijn bijvoorbeeld blij met een rendement van 5%.
De vraag of investeren in Just eat takeaway een goede keuze is en of het een goede timing is om aandelen te kopen van Just eat takeaway Ben jij een echte twijfelaar? We raden dan aan om toch alvast een broker account te openen en hier wat geld op te zetten. Mocht je dan een keer snel willen instappen, dan is je account in ieder geval alvast goedgekeurd.
Aanbieder | Voordelen | Rating | Kosten per maand | Meer informatie |
---|---|---|---|---|
DEGIRO | Zelf beleggen tegen lage tarieven | Rating 9.5 | Kosten per maand Gratis | BekijkDEGIRO |
Binck | Gratis € 200,- transactietegoed | Rating 8,9 | Kosten per maand €40 per jaar | BekijkBinck |
Bux Zero | Beleggen via een app | Rating 8,5 | Kosten per maand Gratis | BekijkBux zero |
Just eat takeaway aandelen advies
Biflatie.nl biedt nooit advies over investeren & beleggen. Deze pagina kan daarom ook niet als beleggingsadvies gezien worden. Denk altijd goed na, lees je goed in over een bedrijf voor je erin gaat investeren. Bekijk de alternatieve en maak dan pas je keuze