Zoom aandelen, interessant voor de lange termijn?

0

De aandelenwaarde van Zoom Video Communications is sinds de coronacrisis als een raket de lucht in geschoten. Omdat zowat alle bedrijven noodgedwongen de stap moesten zetten naar telewerken en iedereen aan het videobellen ging, was er natuurlijk een gigantische stijging in vraag naar videocommunicatie. Zoom profiteerde hiervan en dat hebben we dus gemerkt aan de waarde van het aandeel. Zoom logo

Maar veel investeerders vragen zich op dit moment af of het verhaal van Zoom niet van korte duur is. Is het aandeel op dit moment overgewaardeerd omdat iedereen op de trein is gesprongen de afgelopen maanden? Heeft Zoom nog het potentieel om in de toekomst verder te stijgen?

Wat doet Zoom precies?

Zoom Video Communications biedt een platform voor videocommunicatie en conferenties. Het is dus voornamelijk populair in de bedrijfswereld, waar het gebruikt wordt voor interne en externe meetings.

Zoom werd opgericht in 2011 en het platform werd gelanceerd in 2013. Binnen enkele maanden had Zoom al meer dan een miljoen gebruikers, en binnen de twee jaar was de kaap van 40 miljoen al bereikt. Het succes van Zoom is dus niet enkel te danken aan de coronacrisis, maar aan hun innovatief platform dat duidelijk al snel aansloeg.

Waar kan ik Zoom aandelen kopen?

Zoom is een populair aandeel en wordt in Nederland verhandeld op zo goed als elke broker. Je vindt het o.a. op:

  1. Degiro
  2. Binckbank 
  3. Etoro,

De zoom aandelen zijn te vinden onder de ticker “ZM”.

Innovatie voor de toekomst

Zoom is zich bewust van het feit dat er moet geïnnoveerd worden om marktleider te kunnen worden. Dat besefte Zoom al voor de coronacrisis, want in 2019 kondigde het al een competitie aan voor hun eigen app marketplace, waar start-ups ideeën konden insturen voor nieuwe functies en integraties. Uit meer dan 600 deelnemende start-ups, mochten 10 finalisten hun business plan pitchen. Uiteindelijk ging Docket, een start-up die zich focust op het verbeteren van interne en externe samenwerkingen binnen bedrijven, met de hoofdprijs lopen.

Uit al deze inzendingen kwamen ondernemers ideeën pitchen die gingen van medische consultaties via video call tot online onderwijs en alles daartussenin. Deze contest bewees dat de toekomst voor Zoom niet enkel ligt in de bedrijfswereld, maar dat ze ook op sociaal-maatschappelijk vlak een impact kunnen maken.

Concurrentie van andere techgiganten

Zoom zal natuurlijk altijd te kampen hebben met hoge mate van concurrentie. Eerst en vooral zijn er de grote techgiganten zoals Microsoft (met Microsoft Teams), TeamViewer, Slack, Google (Hangouts), enzovoort. Daarnaast zijn er ook in andere sectoren al meer gespecialiseerde bedrijven zoals Chegg (online educatie) of Teladoc (virtuele doktersbezoeken), aandelen die ook stevig geprofiteerd hebben van de coronacrisis.

De vraag is dus hoe Zoom met die concurrentie omgaat en welke richting ze uit willen gaan. Een gekende strategie in de techwereld is om andere bedrijven op te kopen, maar daar is Zoom blijkbaar nog niet aan toe.

Voorlopig lijkt Zoom dus vooral de kaart te trekken van third party integrations via hun eigen app marketplace. Dat is op zich ook een goed teken, want dergelijke integraties zorgen er wel voor dat het bereik van Zoom heel sterk wordt gespreid en dat Zoom overal een voet tussen de deur krijgt. Het is namelijk een no-brainer om Zoom te gebruiken met je bedrijf als je merkt dat er integraties mogelijk zijn met andere systemen die je intern al in gebruik hebt.

Zoom communiceert over het algemeen niet heel veel over hun toekomstplannen, maar het organiseert wel elk jaar Zoomtopia. Tijdens dit jaarlijks evenement doet Zoom de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van videocommunicatie uit de doeken. Dit jaar zal Zoomtopia plaatsvinden op 14 en 15 oktober.

Zoom aandeel verwachtingen 2020 voor de lange termijn

In tegenstelling tot wat velen wel eens denken, is Zoom geen eendagsvlieg. Hun omzet en winst stijgt al vijf opeenvolgende jaren en 2020 bracht natuurlijk een vette kluif.

Echter is de P/E ratio van Zoom op dit moment ver boven het gemiddelde. Daarnaast hebben veel investeerders de laatste maanden mooie winsten gepakt, waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat er op een gegeven moment een (kleine) sell off komt. Dit kan misschien wel eens gekatalyseerd worden door het feit dat de quarterly earnings vanaf 2021 minder spectaculair zullen zijn dan dit jaar.

Één ding is zeker: Zoom heeft nog bijzonder veel mogelijkheden om hun platform te verbeteren en hun marktaandeel te vergroten. De grote winsten die ze dit jaar gemaakt hebben, zal de innovatie alleen maar versnellen.

Uiteraard is alles afhankelijk van de strategische keuzes die Zoom de komende maanden gaat maken. Daarom is het reikhalzend uitkijken naar 14 en 15 oktober 2020, voor de nieuwste editie van Zoomtopia.

Meer weten over aandelen kopen? Lees dan ook eens ons dividend aandelen en Tesla aandelen artikel.